Ny trafikplan på Djursland skal give bedre mobilitet
Onsdag 10. juni 2020 kl: 11:29
Af: Redaktionen
Når Midttrafiks nye køreplaner træder i kraft søndag 28. juni, bliver det med et nyt rutenet på Djursland, som skal binde den kollektive trafik bedre sammen. Djurslnad får fremover eksempelvis Plustur i Norddjurs Kommune og Flexbusser i Syddjurs Kommune. Samtidig oprettes der blandt andet bedre ruter til de studerende
Med trafikplanen får Djursland et nyt hovednet, der består af Letbanen mellem Grenaa og Aarhus med videre forbindelse til Odder, og optimerede busruter, som forbinder de lokale trafikknudepunkter på Djursland og styrker forbindelsen mellem Djursland, Randers og Aarhus.
Hovednettet betjener de største rejsestrømme og forbinder de større byer samt en lang række vigtige funktioner som arbejdspladser, uddannelsesinstitutioner og servicetilbud. Hovednettet på Djursland får minimum timesdrift i dagtimerne, mens der også er betjening om aftenen og i weekender. Det skal give borgere stabil og sammenhængende kollektiv trafik.
I den nye trafikplan er lokalruterne tilpasset hovednettet, og kommer til at bringe kunderne ind til knudepunkterne og dermed hovednettet, hvor busserne kører i høj frekvens og direkte til blandt andet Aarhus og Randers. Knudepunkterne på Djursland ligger i Auning, Glesborg, Grenaa, Ebeltoft, Rønde, Ryomgård og Hornslet.
Uddannelsesruterne bliver forbedret
Den nye trafikplan betyder også, at uddannelsesruterne fremover i højere grad vil køre mere direkte - og med færre stop på ruterne i forhold til øvrige ruter. Ruterne vil som udgangspunkt have en til to afgange - morgen og eftermiddag.
Mobilitet i tyndtbefolkede områder
Med trafikplanen følger en anderledes betjening af de mindre og spredte rejsestrømme.
Hvor der er få rejsende i dag, skal der fremover ikke køre tomme busser af hensyn til både økonomi og miljø. Derfor bliver antallet af afgange med Flexbus udvidet i nogle områder. Flexbusafgange køres efter behov, og skal bestilles telefonisk eller via Rejseplanen. Flexbustilbuddet giver mulighed for fortsat at betjene tyndtbefolkede områder på flere afgange og forbindelser til hovednettet.
Udspringer af mobilitetsstrategi
Djurs Mobilitetsstrategi, der blev udviklet og godkendt i 2016 i et samarbejde mellem Norddjurs og Syddjurs kommuner, Midttrafik og Region Midtjylland, skulle blandt andet gentænke mobiliteten i forbindelse med åbningen af Letbanen på Djursland.
Strategien satte blandt andet fokus på at gøre den kollektive trafik mere attraktiv med Letbanen og direkte busser mellem trafikknudepunkterne på Djursland, Aarhus og Randers. Herudover skulle lokalruter og fleksible transportløsninger bruges til at bringe borgerne til trafikknudepunkterne, Letbanen og de direkte busser.
Den nye kollektive trafikplan, der træder i kraft 28. juni, opfylder strategiens målsætninger - også selvom der undervejs er blevet foretaget justeringer på en række regionale ruter. Den endelige trafikplan er den første trafikplan i Midttrafiks område udenfor deciderede byområder og vil fremadrettet blive brugt som inspiration til de trafikplaner, der skal laves i hele Region Midtjylland i den kommende tid.
Interesserede kan se de nye køreplaner her:
Interesserede kan læse mere om det nye busnet her:
Strategien satte blandt andet fokus på at gøre den kollektive trafik mere attraktiv med Letbanen og direkte busser mellem trafikknudepunkterne på Djursland, Aarhus og Randers. Herudover skulle lokalruter og fleksible transportløsninger bruges til at bringe borgerne til trafikknudepunkterne, Letbanen og de direkte busser.
Den nye kollektive trafikplan, der træder i kraft 28. juni, opfylder strategiens målsætninger - også selvom der undervejs er blevet foretaget justeringer på en række regionale ruter. Den endelige trafikplan er den første trafikplan i Midttrafiks område udenfor deciderede byområder og vil fremadrettet blive brugt som inspiration til de trafikplaner, der skal laves i hele Region Midtjylland i den kommende tid.
Interesserede kan se de nye køreplaner her:
Interesserede kan læse mere om det nye busnet her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- 33-årig mand er blevet dømt for voldtægt i regionaltog
- Fredag 11. juli 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Forsøg med ny flexbus-rute skal give bedre kollektiv trafik i landområder
- Flere el-busser kommer ud at køre på Sjælland
- Flypassagerers rettigheder er i fare for forringelse
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Nye anbefalinger bør følges op med massive investeringer i den kollektive trafik og mobilitetsløsninger
- Uddannelsesorganisation åbner for chaufføruddannelse til bus i Rødekro
- 50-årig mand stjal klokker ved jernbaneoverkørsler
- Næste uge gennemfører Motorstyrelsen en større kontrol på Fyn
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Det kan der være noget i, sagde manden......
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |