ENHEDSLISTEN:
En række virksomheder - hvor Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS repræsenterer brugerne, mens energiselskabet Ørsted repræsenterer leverandørerne - har dannet et nyt partnerskab med henblik på produktion af brint og elektrofuels i stor skala. Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er glad for, at der nu kommer gang i produktion af elektrofuels i Danmark, og han foreslår statslig medfinansiering
- Der er ingen tvivl om, at elektrofuels baseret på havmøllestrøm er en meget vigtig brik for at vi kan nå 70 procent klimamålet i 2030, siger Henning Hyllested.
Enhedslistens transportordfører er meget positiv overfor, at de ovennævnte aktører melder sig klar til at gå i gang med en dansk produktion.
Henning Hyllested peger på, at det er vigtigt, at der bliver skabt et marked for det grønne brændstof, hvis det skal slå igennem. Derfor er det smart, at det nye partnerskab omfatter både virksomheder, der skal producere det grønne brændstof (Ørsted), men også store aftagere af det.
- Selvfølgelig skal staten også være med i dette projekt, og vi kan allerede i år indskyde 1 milliard kroner for at forcere igangsætningen, siger Henning Hyllested, som foreslår, at forbrugere af benzin- og dielselolie betaler 25 øre pr. liter, hvilket vil indbringe omkring 1 milliard kroner om året. Han peger på, at der kan være en vis logik i at betale 25 øre pr liter benzin eller dieselolie i betragtning af de kraftigt faldende priser på brændstof.
- Projektet peger på den tunge transport som målgruppe for elektrofuels. Men jeg mener, at vi næppe kommer uden om også at indføre iblandingskrav med elektrofuels i brændstof til personbiler, hvis vi skal nå 70 procent målsætningen i 2030, fordi det bliver vanskeligt at nå alene med omstilling til elbiler, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
Fossile brændstoffer skal støtte brint-tanken med 25 øre pr liter
Tirsdag 26. maj 2020 kl: 10:58
Af: RedaktionenEn række virksomheder - hvor Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS repræsenterer brugerne, mens energiselskabet Ørsted repræsenterer leverandørerne - har dannet et nyt partnerskab med henblik på produktion af brint og elektrofuels i stor skala. Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er glad for, at der nu kommer gang i produktion af elektrofuels i Danmark, og han foreslår statslig medfinansiering
- Der er ingen tvivl om, at elektrofuels baseret på havmøllestrøm er en meget vigtig brik for at vi kan nå 70 procent klimamålet i 2030, siger Henning Hyllested.
Enhedslistens transportordfører er meget positiv overfor, at de ovennævnte aktører melder sig klar til at gå i gang med en dansk produktion.
Henning Hyllested peger på, at det er vigtigt, at der bliver skabt et marked for det grønne brændstof, hvis det skal slå igennem. Derfor er det smart, at det nye partnerskab omfatter både virksomheder, der skal producere det grønne brændstof (Ørsted), men også store aftagere af det.
- Selvfølgelig skal staten også være med i dette projekt, og vi kan allerede i år indskyde 1 milliard kroner for at forcere igangsætningen, siger Henning Hyllested, som foreslår, at forbrugere af benzin- og dielselolie betaler 25 øre pr. liter, hvilket vil indbringe omkring 1 milliard kroner om året. Han peger på, at der kan være en vis logik i at betale 25 øre pr liter benzin eller dieselolie i betragtning af de kraftigt faldende priser på brændstof.
- Projektet peger på den tunge transport som målgruppe for elektrofuels. Men jeg mener, at vi næppe kommer uden om også at indføre iblandingskrav med elektrofuels i brændstof til personbiler, hvis vi skal nå 70 procent målsætningen i 2030, fordi det bliver vanskeligt at nå alene med omstilling til elbiler, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





