ENHEDSLISTEN:
En række virksomheder - hvor Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS repræsenterer brugerne, mens energiselskabet Ørsted repræsenterer leverandørerne - har dannet et nyt partnerskab med henblik på produktion af brint og elektrofuels i stor skala. Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er glad for, at der nu kommer gang i produktion af elektrofuels i Danmark, og han foreslår statslig medfinansiering
- Der er ingen tvivl om, at elektrofuels baseret på havmøllestrøm er en meget vigtig brik for at vi kan nå 70 procent klimamålet i 2030, siger Henning Hyllested.
Enhedslistens transportordfører er meget positiv overfor, at de ovennævnte aktører melder sig klar til at gå i gang med en dansk produktion.
Henning Hyllested peger på, at det er vigtigt, at der bliver skabt et marked for det grønne brændstof, hvis det skal slå igennem. Derfor er det smart, at det nye partnerskab omfatter både virksomheder, der skal producere det grønne brændstof (Ørsted), men også store aftagere af det.
- Selvfølgelig skal staten også være med i dette projekt, og vi kan allerede i år indskyde 1 milliard kroner for at forcere igangsætningen, siger Henning Hyllested, som foreslår, at forbrugere af benzin- og dielselolie betaler 25 øre pr. liter, hvilket vil indbringe omkring 1 milliard kroner om året. Han peger på, at der kan være en vis logik i at betale 25 øre pr liter benzin eller dieselolie i betragtning af de kraftigt faldende priser på brændstof.
- Projektet peger på den tunge transport som målgruppe for elektrofuels. Men jeg mener, at vi næppe kommer uden om også at indføre iblandingskrav med elektrofuels i brændstof til personbiler, hvis vi skal nå 70 procent målsætningen i 2030, fordi det bliver vanskeligt at nå alene med omstilling til elbiler, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Fossile brændstoffer skal støtte brint-tanken med 25 øre pr liter
Tirsdag 26. maj 2020 kl: 10:58
Af: RedaktionenEn række virksomheder - hvor Københavns Lufthavne, A.P. Møller - Mærsk, DSV Panalpina, DFDS og SAS repræsenterer brugerne, mens energiselskabet Ørsted repræsenterer leverandørerne - har dannet et nyt partnerskab med henblik på produktion af brint og elektrofuels i stor skala. Enhedslistens transportordfører Henning Hyllested er glad for, at der nu kommer gang i produktion af elektrofuels i Danmark, og han foreslår statslig medfinansiering
- Der er ingen tvivl om, at elektrofuels baseret på havmøllestrøm er en meget vigtig brik for at vi kan nå 70 procent klimamålet i 2030, siger Henning Hyllested.
Enhedslistens transportordfører er meget positiv overfor, at de ovennævnte aktører melder sig klar til at gå i gang med en dansk produktion.
Henning Hyllested peger på, at det er vigtigt, at der bliver skabt et marked for det grønne brændstof, hvis det skal slå igennem. Derfor er det smart, at det nye partnerskab omfatter både virksomheder, der skal producere det grønne brændstof (Ørsted), men også store aftagere af det.
- Selvfølgelig skal staten også være med i dette projekt, og vi kan allerede i år indskyde 1 milliard kroner for at forcere igangsætningen, siger Henning Hyllested, som foreslår, at forbrugere af benzin- og dielselolie betaler 25 øre pr. liter, hvilket vil indbringe omkring 1 milliard kroner om året. Han peger på, at der kan være en vis logik i at betale 25 øre pr liter benzin eller dieselolie i betragtning af de kraftigt faldende priser på brændstof.
- Projektet peger på den tunge transport som målgruppe for elektrofuels. Men jeg mener, at vi næppe kommer uden om også at indføre iblandingskrav med elektrofuels i brændstof til personbiler, hvis vi skal nå 70 procent målsætningen i 2030, fordi det bliver vanskeligt at nå alene med omstilling til elbiler, siger Henning Hyllested.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg
- Fredag 12. september 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Britiske operatører kårer atter DAF til årets flådelastbil
- Pulje skal bidrage til færre arbejdsulykker på transportområdet
- 38-årig mand blev sigtet for tyveri af dieselolie
- Energiselskab byder på årets el-lastbil
- Svensk transportvirksomhed har solgt sit danske datterselskab
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |