Polske brint-elektriske busser skal køre i Zuid-Holland
Torsdag 30. april 2020 kl: 15:02
Af: Jesper ChristensenBusoperatøren Connexxion, der er en del af den fransk-baserede Transdev-koncernen, har bestilt 20 elektriske Urbino 12 bybusser med brint som energibærer hos den polske busproducent Solaris Bus & Coach S.A., der i september sidste år blev overtaget af spanske CAF Group
Polske Solaris har gennem de seneste produceret og leveret et stigende antal busser med el-motorer - de fleste med batterier som energibærere - færre med brint. Men Solaris mærker en stigende efterspørgsel efter brint-elektriske busser, hvilket ordren på de nævnte 20 Urbino 12 hydrogen-busser understreger.
Operatøren Connexion vil indsætte de 20 nye brint-elektriske busser ind på ruter i områderne Hoekse Waard og Goeree-Overflakkee i Zuid-Holland, der er Hollands folkerigeste provins og ligger ud mod Nordsøkysten. Nusserne vil blive leveret, så de kan være i drift i slutningen af 2021. Med busserne følger en serviceaftale, der løber over 12 år.
De brint-elektriske busser vil blive leveret med brændselsceller med en effekt på 70kW. Brinten, der skal få brændselscellerne til at producere strøm til bussernes el-motorer, vil blive lagret i gas-form i tryktanke i komposit-materiale på bussernes tag. Tankenes totale kapacitet vil være på 1.560 liter. Busserne har også et batteri, som fungerer som et lille energilager, så busserne har nok energi at tære på i spidsbelastningssituationer, hvor behovet er større, end brændselscellernes kapacitet.
Busserne skal tanke brint på et anlæg i busdepotet i Heinenoord, hvor private med brintbiler også kan tanke energi på deres biler.
De 20 brint-elektriske lav-entrebusser på 12 meter vil få 37 siddepladser, USB-stik, aircondition, infoskærme og plads ti kørestole og barnevogne. Et specielt kamerasystem vil erstatte de traditionelle sidespejler og give chaufføren et bedre overblik bagud langs siderne.
Solaris fik fornyligt en ordre på 25 brint-elektriske busser af de tyske busoperatører WSW Mobil GmbH i Wuppertal og RVK i Köln. Sidste år afgav den italienske operatør SASA Bolzano en ordre på 12 brint-elektriske busser.
Brint-elektriske busser kan betegnes som CO2-neutrale, hvis brinten bliver produceret ud fra vedvarende energi.
Brint-elektriske busser kan betegnes som CO2-neutrale, hvis brinten bliver produceret ud fra vedvarende energi.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Lufthavn kom ud af 2024 med et underskud 82,3 millioner kroner
- Lufthavn på Djursland har oplevet fremgang i årets første seks måneder
- Politi på Sjælland har tjekket 137 studenterlastbiler i år
- Busoperatør vil samarbejde med lokal busvognmand
- Alle busser i Middelfart kommune bliver el-busser
- En østlig ringvej kan lede 14 procent af trafikken uden om det indre København
- Yngre kvinde blev påkørt af en bus og mistede livet
- Sporfornyelse påvirker trafikken mellem Roskilde og Høje Taastrup de kommende måneder
- Tre unge mænd kom til skade under studenterkørsel i lastbiler
- Fransk togproducent skal levere flere tog til danske skinner
- Ny busoperatør vil køre 150 nye elbusser ud på gader og veje på Fyn og Langeland
- To studenterlastbiler fik forbud mod at køre videre
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |