CORONA-AFTALE FOR SØFOLK:
Maskinmestrenes Forening og Metal Maritime har som beskrevet i en anden artikel her på transportnyhederne.dk indgået aftale med Danske Rederier om løsning af de problemer, der er opstået i forbindelse med udsatte besætningsskift og dermed forlængede ude- og hjemmeperioder
Parterne er blevet enige om følgende:
Aftalen omfatter ansatte på de respektive parters overenskomster i Danske Rederier på overenskomstområdet DRO1 - også kaldet “stor tonnage.” Det vil sige maskinchefer, maskinmestre, navigatører, cateringofficerer samt menige på dæk og i catering.
Sikkerhed og velbefindende i fokus
- Målet har været at finde så fair en løsning som muligt i en for alle parter meget vanskelig situation. For dem, der er ude, er vores første prioritet deres sikkerhed og velbefindende, og det fremgår også tydeligt af aftalens første to punkter, siger formand for Maskinmestrenes Forening, Lars Have Hansen og fortsætter:
- Det er utroligt vigtigt, at de, der nu er ude og ikke kan komme hjem, har mulighed for let adgang til at kommunikere med familie og pårørende, og det prioriterer vi højt i aftalen.
Lars Have Hansen fremhæver, at for alle berørte, hvad enten man er ude eller hjemme, så er der rigtig mange hensyn, der skal balanceres i en aftale, som den indgåede.
- Som udgangspunkt anerkender vi, at rederierne står i en kedelig situation, og vi viser med aftalen, at vi er indstillet på at samarbejde i en ekstraordinær situation som den her. Og vi oplever, at rederierne gør, hvad de kan for at håndtere situationen bedst muligt, og at deres primære fokus er de søfarendes sikkerhed både om bord og under rejse til og fra skibene, siger han.
Kompensation ved 50 procent overskridelse
Den uden sammenligning største udfordring har været at finde løsninger på de komplekse problemstillinger, der følger med de ændrede - og for nogle stærkt forlængede - ude- og hjemmeperioder.
- En gang ude i fremtiden, skal tørn-mønstrene jo tilbage til det normale, og det vil være komplet umuligt, når nogle har optjent enormt meget frihed, og andre er gået i ekstremt stort minus, siger formand for Metal Maritime, Ole Philipsen og tilføjer:
- Princippet i aftalen er, at alle bidrager med noget. Dem, der er ude, får økonomisk kompensation, når ude-tiden er overskredet med 50 procent. Dem der er hjemme, kan maksimalt få en næste udetørn med 50 procents overskridelse. Og rederierne kommer til ud over førnævnte kompensation at betale eventuel karantæne-dage forbundet med både ud- og hjemrejse. Her tæller karantænedage udenfor hjemmet som tjenestedage med sædvanlig optjening af frihed og eventuel den særlige kompensation for hjemrejsende.
Aktive søfarende spurgt til råds
Tillidsrepræsentanter og medlemmer fra både Maskinmestrenes Forening og Metal Martime har været aktivt involveret i både klarlægning af problemstillingerne og afvejning af forskellige løsningsmodeller.
- Jeg er helt klar over, at nogle vil være mere utilfredse end andre med aftalen. Vi kan ikke gøre alle tilfredse, men målet har helt entydigt været at gøre flest mulige tilfredse, siger Lars Have Hansen og tilføjer:
- Aftalen gælder ene og alene problemstillinger på grund af Corona-krisen, og er ikke noget fripas til generelt at kunne forlænge udmønstringsperioderne. Det vil vi være meget opmærksomme på ikke bliver tilfældet.
Forhandlingerne om løsninger af problemstillingerne ved udsatte besætningsskift blev indledt 20. marts og har trukket ud på grund af kompleksiteten.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Aktive søfarende er blevet spurgt til råds
Tirsdag 7. april 2020 kl: 11:58
Af: RedaktionenMaskinmestrenes Forening og Metal Maritime har som beskrevet i en anden artikel her på transportnyhederne.dk indgået aftale med Danske Rederier om løsning af de problemer, der er opstået i forbindelse med udsatte besætningsskift og dermed forlængede ude- og hjemmeperioder
Parterne er blevet enige om følgende:
- Afløsning hurtigst muligt, når sikre afmønstrings- og hjemrejsemuligheder er tilstede
- De berørte ude om bord skal have øget gratis adgang til brug af internet/satellittelefon på grund af den ekstraordinære situation
Aftalen omfatter ansatte på de respektive parters overenskomster i Danske Rederier på overenskomstområdet DRO1 - også kaldet “stor tonnage.” Det vil sige maskinchefer, maskinmestre, navigatører, cateringofficerer samt menige på dæk og i catering.
Sikkerhed og velbefindende i fokus
- Målet har været at finde så fair en løsning som muligt i en for alle parter meget vanskelig situation. For dem, der er ude, er vores første prioritet deres sikkerhed og velbefindende, og det fremgår også tydeligt af aftalens første to punkter, siger formand for Maskinmestrenes Forening, Lars Have Hansen og fortsætter:
- Det er utroligt vigtigt, at de, der nu er ude og ikke kan komme hjem, har mulighed for let adgang til at kommunikere med familie og pårørende, og det prioriterer vi højt i aftalen.
Lars Have Hansen fremhæver, at for alle berørte, hvad enten man er ude eller hjemme, så er der rigtig mange hensyn, der skal balanceres i en aftale, som den indgåede.
- Som udgangspunkt anerkender vi, at rederierne står i en kedelig situation, og vi viser med aftalen, at vi er indstillet på at samarbejde i en ekstraordinær situation som den her. Og vi oplever, at rederierne gør, hvad de kan for at håndtere situationen bedst muligt, og at deres primære fokus er de søfarendes sikkerhed både om bord og under rejse til og fra skibene, siger han.
Kompensation ved 50 procent overskridelse
Den uden sammenligning største udfordring har været at finde løsninger på de komplekse problemstillinger, der følger med de ændrede - og for nogle stærkt forlængede - ude- og hjemmeperioder.
- En gang ude i fremtiden, skal tørn-mønstrene jo tilbage til det normale, og det vil være komplet umuligt, når nogle har optjent enormt meget frihed, og andre er gået i ekstremt stort minus, siger formand for Metal Maritime, Ole Philipsen og tilføjer:
- Princippet i aftalen er, at alle bidrager med noget. Dem, der er ude, får økonomisk kompensation, når ude-tiden er overskredet med 50 procent. Dem der er hjemme, kan maksimalt få en næste udetørn med 50 procents overskridelse. Og rederierne kommer til ud over førnævnte kompensation at betale eventuel karantæne-dage forbundet med både ud- og hjemrejse. Her tæller karantænedage udenfor hjemmet som tjenestedage med sædvanlig optjening af frihed og eventuel den særlige kompensation for hjemrejsende.
Aktive søfarende spurgt til råds
Tillidsrepræsentanter og medlemmer fra både Maskinmestrenes Forening og Metal Martime har været aktivt involveret i både klarlægning af problemstillingerne og afvejning af forskellige løsningsmodeller.
- Jeg er helt klar over, at nogle vil være mere utilfredse end andre med aftalen. Vi kan ikke gøre alle tilfredse, men målet har helt entydigt været at gøre flest mulige tilfredse, siger Lars Have Hansen og tilføjer:
- Aftalen gælder ene og alene problemstillinger på grund af Corona-krisen, og er ikke noget fripas til generelt at kunne forlænge udmønstringsperioderne. Det vil vi være meget opmærksomme på ikke bliver tilfældet.
Forhandlingerne om løsninger af problemstillingerne ved udsatte besætningsskift blev indledt 20. marts og har trukket ud på grund af kompleksiteten.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |