Fransk lastbilproducent sætter gang i serieproduktion af eldrevne lastbiler
Onsdag 11. marts 2020 kl: 13:26
Af: Redaktionen
El-drevne lastbiler er en realitet hos franske Renault Trucks - både kommercielt og industrielt. I marts går serieproduktion af D- og D Wide Z.E.-eldrevne lastbiler i gang på Renault Trucks anlæg i Blainville-sur-Orne i Normandiet
![]() |
Blainville-sur-Orne anlægget i Normandiet, der har været i drift siden 1957, er specialiseret i produktion af mellemstore køretøjer og førerhuse.
På fabrikken produceres der 240 førerhuse dagligt, mens der samles 72 distributionslastbiler. Fremover vil mandskabet på fabrikken også samle lastbiler, der skal have en elektrisk drivline i stedet for en drivline med dieselmotor.
En enhed særligt til eldrevne lastbiler
Der er installeret forskellige faciliteter på industriområdet i Blainville-sur-Orne for at producere de el-drevne modeller. Ved siden af lastbil-samlebåndet til distributionsserien ligger den 1.800 m² store Z.E. bygning, der udelukkende anvendes i forbindelse med tekniske processer for el-drevne køretøjer.
Bygningen bruges også til at opbevare komponenter, hvor et temperaturstyret område er dedikeret til opbevaring af batterier.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vej-entreprenør skærer ned på CO2-udledningen
- Sikkerhed for chauffører og bude får særlig opmærksomhed op til jul
- Hirtshals Havn lægger arealer til stor beredskabsøvelse
- Entreprenør på Nordøstfyn har fået fire-akslet tip-trailer ti freelance-opgaver
- Sydvestjysk havn er blevet medlem af nordeuropæiske havneorganisation
- EU-Kommissionen spørger efter flere oplysninger om danske vejafgiftsbøder
- Midtjysk tankvognsvirksomhed skifter ejer
- Bruttoprisen på dieselolie har svinget 1.80 kroner i løbet af året
- Energisekslaber får forbud mod vejledende priser på brændstof
- Bekendtgørelse om hastighedsbegrænsere træder i kraft
- Den ene lastbil svinge kraftigt til venstre forud for ulykken
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |






