Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
TRANSPORTORGANISATION VURDERER NY KLIMARAPPORT:

- Vi kommer ikke udenom, at afgiftsstrukturen skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes

Tirsdag 10. marts 2020 kl: 10:26
Share  


Af: Jesper Christensen

Klimarådet stiller med en ny rapport skarpt på, hvordan Danmark når i mål med en reduktionsmålsætning på 70 procent af CO2-udledningen i 2030 i forhold til 1990. Transportorganisationen ITD har set rapporten og vurderer, at indeholdet er beskedent, når det gælder anbefalinger til reduktionstiltag for den tunge vejgodstransport

Den tunge vejgodstransport har med transportorganisationen iTD’s ord “ikke fået dedikeret mange linjer i Klimarådets nye rapport, der skitserer en mulig vej for den grønne omstilling frem mod 2030”. 


Ifølge Klimarådet er forklaringen, at der stadigvæk mangler en grundig analyse af, hvilke teknologier Danmark med fordel skal satse på. Derfor er den eneste branchespecifikke anbefaling, at salget af mindre CO2-neutrale lastbiler primært til citydistribution sættes i gang frem mod 2030.

 
- ITD er helt enig med Klimarådet i, at det er nødvendigt med en grundig analyse af fremtidens teknologivalg, og at vi herhjemme er nødt til at forholde os til, hvad der sker på det område særligt hos vores nabolande, siger Lasse Kristoffersen, der er politisk chefkonsulent i ITD.


- Det har vi også senest i forbindelse med vores klimaplan for 2030 efterspurgt. I den ideelle verden havde beslutningstagerne allerede en sådan analyse liggende på bordet, så vi ikke bliver ved med at skubbe problemerne foran os, for vognmændene fortjener en klar politisk retning for den grønne omstilling, så de kan købe klimavenlige lastbiler og materiel, der er en fremtidssikret løsning, siger han videre.
 

Klimarådet foreslår i sin rappoirt en virkemiddelpakke, som blandt andet indeholder en CO2-afgift ud fra princippet om, at forureneren skal betale og dermed bidrag til den grønne omstilling.
 

- Det er en interessant udmelding, som ITD også kender fra de igangværende drøftelser i Tyskland, så det kommer vi til at dykke endnu mere ned i fremover, siger Lasse Kristoffersen og fortsætter:


- Vi kan i udgangspunktet godt være bekymret for, hvad det får af betydning for konkurrencekraften, hvis Danmark går enegang. Under alle omstændigheder kommer vi ikke uden om, at den nuværende afgiftsstruktur skal ændres, hvis det grønne projekt skal lykkes, siger Lasse Kristoffersen.
 

Om Klimarådet:
Klimarådet er et uafhængigt ekspertorgan, der rådgiver om, hvordan Danmark på den bedste og billigste måde gennemfører omstillingen til et lavemissionssamfund i 2050.
 

Interesserede kan læse rapporten fra Klimarådet her:






Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Busoperatør med elektrisk erfaringer tager brint-busser i brug
- Kattegat er godt bud på næste havvindmøllepark
- Miljøzoner kræver partikelfiltre - køretøjsejere får direkte besked
- Fynsk miljø-virksomhed får ny ejer
- Motorfærge har fået rotorsejl
- Kraftvarme-værk siger farvel til kul og en CO2-reduktion på 375.000 ton
- Energi-projekt får moralsk støtte af transportorganisationer
- Fossile brændstoffer skal støtte brint-tanken med 25 øre pr liter
- Projekt i København skal producere bæredygtige brændstoffer til transportområdet
- To energi-øer er en del af første del af klimahandlingsplan
- CO2-regningen for affald skal ned
- Vejdirektoratet udlægger 156 kilometer mindre klimabelastende asfalt

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst