Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Moderne it-systemer hos lavprisflyselskaber optimerer brugen af brændstof

Tirsdag 11. februar 2020 kl: 10:05
Share  


Af: Redaktionen

Det norske lavprisflyselskab Norwegian reducerer klimabelastningen fra sine fly med en opgraderet vejrtjeneste fra svenske AVTECH. Opgraderingen betyder, at Norwegian kan CO2-udledningen med yderligere 10-15.000 ton om året. I sin enkelthed bygger systemet på avancerede vejrdata, som overføres til flyenes systemer, så flyveruten kan justeres og optimeres i forhold til vejret, og dermed bidrage til en mere effektiv tur rejse og lavere brændstofforbrug

Norwegian peger på, at mængden af CO2, der udledes fra luftfarten, er direkte relateret til mængden af brændstof, der bruges. Derfor er det vigtigt at flyve så brændstofeffektivt som muligt. Værktøjet AVTECH giver Norwegian’s piloter adgang til avanceret vejrdata. Disse data overføres til flyets systemer, så flyveruten kan justeres og optimeres, og dermed bidrage til en mere effektiv tur rejse og lavere brændstofforbrug.


Det nye, opgraderede produkt fra AVTECH er udviklet for at optimere flyvningerne yderligere ved hjælp af en ny teknologi, der tager hensyn til flere faktorer end tidligere. Tjenesten beregner de mest brændstofeffektive flyvehøjder for hver enkelt flyvning afhængig af vægt, vind og vejr. Det er baseret på blandt andet antallet af passagerer, distancen, højden og hastigheden. Jo flere detaljer, der lægges ind, desto mere brændstoffektivt kan flyveturen planlægges, hvilket giver lavere CO2-udledning. I tillæg hertil modtager piloterne information i real-tid og kan justere højden, hvis vejrforholdene ændrer sig under flyveturen.


Den opgraderede tjeneste er allerede taget i brug på samtlige Norwegians 737-800 fly, der alle anvendes på ruter i Skandinavien og Europa.


Norwegians piloter har anvendt vejrtjenesten siden 2018, hvilket har givet en brændstofbesparelse, der svarer til en CO2-reduktion på 16.000 ton om året. Med den opgraderede vejrtjeneste fra AVTECH - Aventus Cruise Optimizer - kan flyselskabet skære CO2-udledningen ned med yderligere 10.000 - 15.000 ton om året. 


Sammen med andre CO2-reducerende tiltag, som Norwegian har sat i gang, blandt andet pilot-app'en SkyBreathe, kan Norwegian reducere sin udledning med op mod 200.000 tons CO2 om året.


- Da vi testede det nye værktøj, kunne vi tydeligt se, at vi fik endnu mere effektive flyveruter, hvilket giver større brændstofbesparelser og reduktion af CO2-udledningen. Hvert kilo brændstof, som spares, gør en forskel. I Norwegian arbejder vi hele tiden med at implementere ny og brændstofbesparende teknologi i vores moderne og brændstofeffektive fly, siger Stig Patey, der er Manager Fuel Saving hos Norwegian.


- For os, der arbejder i cockpittet, hjælper tjenesten os med at planlægge en mere effektiv flyvetur. Det kan være svært at forudsige helt præcist, hvor tungt flyet bliver, fordi det afhænger af flere faktorer, der først ligger endeligt på plads lige inden vi tager afsted. Nu kan jeg fortælle systemet, hvad vores præcise vægt er, når vi har lukket dørene, og så fortæller det mig, hvilken flyverute, der er den optimale i forhold til vægten, siger Søren Hofgaard Møller, der er kaptajn i Norwegian.


- Samtidig kan vindforholdene på en tur for eksempel til Paris ændre sig, mens vi er i luften. Det tager tjenesten også højde for og foreslår mig at korrigere flyvehøjden undervejs, så vi flyver mest muligt brændstofeffektivt, siger han videre.


I slutningen af 2019 indførte Norwegian et andet værktøj til at øge brændstofeffektiviteten, SkyBreathe. Dette værktøj analyserer hele flyveturen fra "gate til gate" og stiller informationen til rådighed for piloten i en mobil-app, der gør det muligt for piloten at optimere hver enkelt flyvning for at nedbringe brændstofforbruget mest muligt. På et år kan man reducere CO2-udledningen med ca. 140.000 ton. Til sammenligning var CO2-udledningen på hele den indenlandske ruteflytrafik i Danmark i 2016 på cirka 133.000 ton ifølge den seneste opgørelse fra Trafikstyrelsen.


- Det er sjovt at se, at vores fælles udviklingsarbejde fortsætter med at give så positive klimaeffekter. Vi glæder os til det fortsat gode samarbejde med Norwegian om flere innovative løsninger, der giver udledningsreduktion, siger David Rytter, der er administerende direktør i AVTECH Sweden AB.


Norwegian oplyser, at selskabets arbejde med løbende for at reducere klimabelastning har betydet, at selskabet siden 2009 har reduceret sin CO2-udledningen med 33 procent per passagerkilometer. 




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Lufthavn ved Herning ønsker sig et GPS-system og større jetfly
- Lufthavn på Djursland er midlertidig lukket
- Passagertallet faldt med to tredjedele i nordjysk lufthavn
- Fristen for virksomheders årsrapporter bliver forlænget
- EU fraviger krav om brug af slot for at hjælpe flyselskaber
- Antallet af flypassagerer stagnerede i 2019
- Nye tiltag skal forebygge smittespredning i Københavns Lufthavn
- Norges regering vil give lånegaranti til flyselskaber
- Garantier skal lede luftfartselskab gennem Corona-epidemien
- Indenrigsrute lander - måske uden at lette igen
- Lufthavn lancerer spareprogram og udskyder investeringer
- Transportjuristerne skriver om coronavirus og force majeure i kontraktforhold

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst