Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Blæsten går frit - eller næsten - over Storebæltsbroen

Tirsdag 22. oktober 2019 kl: 12:18
Share  


Af: Redaktionen

Siden Storebæltsbroens åbning i 14. juni 1998 har kraftig blæst vælte køretøjer på vej over broen 65 gange. Blæsten og ulykkerne har skabt trafikalt farlige situationer og lange køer. En række uheld med væltede vindfølsomme køretøjer de seneste to år har betydet, at broen måtte lukke for al biltrafik i længere perioder. Senest væltede en lastbil i januar og lukkede broen for al biltrafik i over tre timer, hvilket betød lange køer. Derfor sætter Sund & Bælt i samarbejde med Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi fokus på kørsel over Storebæltsbroen i blæsevejr med en kampagne, der skal styrke sikkerheden på broen

Den første linje i Sund & Bælts nye kampagne lyder:

Nu kommer blæsten!

Og bliver efterfulgt af en opfordring til at tænke sig om, inden man kører ud på broen.


Kampagnen "Nu kommer blæsten. Tænk dig om, før du bliver grebet af den på Storebælt" skal informere trafikanter om, hvornår det er sikkert at køre over Storebæltsbroen i kraftig blæst.


- Målet med kampagnen er at nedbringe antallet af uheld på broen, forårsaget af vind. Det håber vi at gøre ved at gøre trafikanterne klogere på, hvad et vindfølsomt køretøj er, og hvor det er, vinden kan gøre det særligt farligt at passere Storebæltsbroen, når det blæser, siger Kim Agersø Nielsen, der er Teknisk Chef for konstruktioner og anlæg i Sund & Bælt.


Kampagnen møder stor opbakning fra Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, som hver gang et vindfølsomt køretøj vælter på broen må ud og afhjælpe situationen.


- Det er ikke alle, der ved, om deres køretøj er vindfølsomt eller ej. En lastbil kan for eksempel veje ti ton uden last, men alligevel være vindfølsom. Så en lastbilchauffør må ikke automatisk gå ud fra, at han kan køre over broen, hvis det blæser, siger Tom Trude, der er liniechef for Beredskabet i Sydsjællands og Lolland-Falsters Politi, og fortsætter:


- Kampagnen skal være med til at klæde trafikanterne bedre på til at kunne vurdere, om det er forsvarligt at køre over eller ej. Beslutningen er i sidste ende førerens eget ansvar.


Færre uheld, større sikkerhed
Efter flere episoder med væltede vindfølsomme køretøjer ønsker Sund & Bælt med kampagnen både at højne sikkerheden og sikre, at broen altid er åben.


- Når køretøjerne vælter, opstår der en farlig situation, hvor andre trafikanter også kan komme i fare. Samtidig må flere tusind trafikanter holde i kø for at komme over broen, og det er dyrt - både for samfundet og erhvervslivet. Derfor sætter vi fokus på området, siger Kim Agersø Nielsen.


Fakta om uheld og vindforhold på broen:
  • 65 gange har Storebæltsbroen været lukket på grund af uheld med vindfølsomme køretøjer, siden den åbnede for biltrafik i 1998. Det svarer i gennemsnit til tre gange om året
  • 17 timer og 17 minutter i én retning og 5 timer og 4 minutter i begge retninger har broen været lukket for biltrafik på grund af væltede vindfølsomme køretøjer siden broens åbning
  • Vindfølsomme køretøjer er eksempelvis campingvogne, høje trailere, lastbiler uden eller med let last samt påhængsvogne til lastbiler
  • Allerede ved 10 m/s skal vindfølsomme køretøjer være særligt opmærksomme, når de kører over broen. Når vinden kommer over 15 m/s og sidevind, fraråder Storebæltsbroen kørsel over broen for vindfølsomme køretøjer
  • Vinden skal op på 25 m/s og altså blæse af stormstyrke, før al biltrafik indstilles på broen
  • Særligt tværvinden er problematisk - altså når vinden kommer fra siden. Ved pylonerne og ankerblokkene skal trafikanter være ekstra opmærksomme, da der ofte opstår kraftige vindstød




Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nyt klimapartnerskab skal sikre bæredygtigt byggeri
- Regeringens klimapartnerskaber
- Vi skal undgå klimainitiativer, der svækker danske vognmænd i den internationale konkurrence
- Miljøministerium arbejder på at finde en løsning
- TUR’s bestyrelse har fået to nye medlemmer
- Virksomheder fik bøder for at mangle oplysninger på varebiler
- Kattegatkomitéen styrker formandskabet
- Holstebro-vognmand har en prins på siden
- Stor transportvirksomhed melder sig ud af transportorganisation
- Region sætter penge på sporet
- Fagforening får godt 200.000 hjem i faglige sager
- Arbejdsskadesager gav 58.624 kroner i oktober

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst