Esbjerg Havn udvider med ny multiterminal
Mandag 1. juli 2019 kl: 08:36
Af: RedaktionenFra den nye terminal bliver der direkte adgang til motorvejen E20 og direkte adgang til Østhavnens anløbsramper.
Bestyrelsen på Esbjerg Havn har besluttet at anlægge en ny multiterminal på 40.000 kvdratmeter i Østhavnen for at imødekomme en øget efterspørgsel på arealer til opbevaring og udskibning af gods. Terminalen, der forventes færdig med udgangen af 2019, bliver anlagt vest for de eksisterende multiterminaler i Østhavnen og får direkte adgang til de tre ramper, der allerede er etableret ved kajen
|
Den nye terminal bliver belagt med betonfliser, ligesom der installeres dræn, opsættes hegn og installeres porte. Omkostningerne til etablering af terminalen forventes at beløbe sig til en samlet investering på omkring 15 millioner kroner.
Søvejenes popularitet forventes at stige
Esbjerg Havn håndterede 4,4 millioner ton gods i 2018 og er et knudepunkt for ro/ro-trafik med seks faste liner-services og forbindelser til over 25 havne. Samtidig er Esbjerg et stort hub for bilimport. I Europa produceres hvert år 19,6 millioner biler og udviklingen går i retning af, at flere og flere af dem oplagres i havnene, hvor de også afskibes fra. Samme udvikling er i gang inden for trailertrafik, hvor mere og mere gods transporteres via søvejen.
- Søvejen bliver i stigende grad konkurrencedygtig i forhold til vejtransport, fordi omkostningerne er faldet, blandt andet som konsekvens af, at skibene bliver større. Samtidig er der generelt fokus på at flytte mere af trafikken i Europa fra vej til hav for at afhjælpe trængselsproblemerne på motorvejene. Derfor tror vi på, at den positive udvikling fortsætter og giver nye muligheder for vores kunder, som vi skal gøre det muligt for dem at indfri, siger Dennis Jul Pedersen.
Foruden bilimport og gods forventer havnen også, at terminalen kan forbedre mulighederne for udskibningen af tungere projektgods - eksempelvis komponenter til vindmølleindustrien og udskibningen af tungt maskineri som landbrugsmaskiner.
Arbejdet med at anlægge den nye terminal sendes i udbud i de kommende uger. Terminalen forventes at stå færdig i november 2019 og anlægges i tilknytning til de to eksisterende multiterminaler på havnen, som opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics.
Esbjerg Havn håndterede 4,4 millioner ton gods i 2018 og er et knudepunkt for ro/ro-trafik med seks faste liner-services og forbindelser til over 25 havne. Samtidig er Esbjerg et stort hub for bilimport. I Europa produceres hvert år 19,6 millioner biler og udviklingen går i retning af, at flere og flere af dem oplagres i havnene, hvor de også afskibes fra. Samme udvikling er i gang inden for trailertrafik, hvor mere og mere gods transporteres via søvejen.
- Søvejen bliver i stigende grad konkurrencedygtig i forhold til vejtransport, fordi omkostningerne er faldet, blandt andet som konsekvens af, at skibene bliver større. Samtidig er der generelt fokus på at flytte mere af trafikken i Europa fra vej til hav for at afhjælpe trængselsproblemerne på motorvejene. Derfor tror vi på, at den positive udvikling fortsætter og giver nye muligheder for vores kunder, som vi skal gøre det muligt for dem at indfri, siger Dennis Jul Pedersen.
Foruden bilimport og gods forventer havnen også, at terminalen kan forbedre mulighederne for udskibningen af tungere projektgods - eksempelvis komponenter til vindmølleindustrien og udskibningen af tungt maskineri som landbrugsmaskiner.
Arbejdet med at anlægge den nye terminal sendes i udbud i de kommende uger. Terminalen forventes at stå færdig i november 2019 og anlægges i tilknytning til de to eksisterende multiterminaler på havnen, som opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics.
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Transportvirksomhed i Roskilde er endt i skifteretten
- Chaufførmangel blokerer for udvidelser hos halvdelen af Europas vognmænd
- Dårlige bremser førte til betinget frakendelse af førerretten
- Sværlasttraileren tog en med som let last
- Vognmand fik sin nye vogn leveret på Lundevej
- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |