Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Specialtog har slibestenene klar

Torsdag 14. februar 2019 kl: 12:59
Share  


Af: Redaktionen

Skinneslibetoget har siden januar været i gang på det danske skinnenet. Frem til udgangen af marts er specialtoget på skinnerne for at fjerne bittesmå rifler og bølger i skinnerne. I de næste uger kører toget i Kronjylland og Himmerland

Specialtog har slibestenene klar
Banedanmark forklarer, at når der dagligt kører over 3.000 tog i Danmark, slider det på skinnerne. Der opstår små rifler og bølger, som skinneslibetoget så skal fjerne. Når slibetoget har fjernet de små rifler og bølger på skinnerne, giver det færre vibrationer i sporet fra togene. Dermed går der længere tid imellem, at Banedanmark skal have mandskab ud for at justere sporene og udskifte skinner, sveller og skærver.
 

- I fremtiden skal der køre langt flere tog på skinnerne, og derfor er det vigtigt med en effektiv vedligeholdelsesindsats. Skinneslibningen er derfor et vigtigt led i Banedanmarks vedligeholdelsesstrategi og selv om en nats kørsel koster 165.000 kroner, så er der god økonomi i at sende skinneslibetoget rundt i landet, siger Pernille Skovrup, der er vedligeholdelsesleder i Banedanmark.
 

Tager toppen af støjen
Når skinneslibetoget har udført sit arbejde, så kan skinnerne i en kort periode støje en smule mere end før. Når skinnerne er kørt til, daler støjen med op til 10 decibel, hvilket opfattes som en halvering af støjen.
 

Slibetoget kører op til ni gange på samme strækning for at fjerne rifler og bølger på skinnerne. På en nat kan slibetoget i gennemsnit nå at slibe fem-seks kilometer skinner. Toget kører aftenen og om natten for at genere den almindelige togdrift så lidt som muligt. Det sker fortrinsvis mellem klokken 22.30 den ene dag og frem til klokken 5 den følgende morgen.


I de kommende uger kører skinneslibetoget efter følgende plan:

23.-24. februar: Langå-Randers
24.-25. februar: Langå-Hobro
25.-26. februar: Randers-Hobro
26.-27. februar: Randers-Hobro
27.-28. februar: Randers-Hobro
 
2.-3. marts: Randers-Skørping
3.-4. marts: Randers-Hobro
4.-5. marts: Randers-Hobro
5.-6. marts: Randers-Hobro
 
6.-7. marts: Langå-Hobro
7.-8. marts: Langå-Randers
9.-10. marts: Langå-Randers
 
I dagtimerne holder toget i Langå.
 

Om skinneslibetoget:
  • Slibetoget er 95 meter langt og vejer 325 ton
  • Toget har 32 slibesten, der hver især kan indstilles i forskellige vinkler, således at hver enkelt slibesten kan anvendes, hvor der er behov for at fjerne metal
  • Togets højest tilladte kørehastighed er på 70 km/t på danske skinner. Slibningen foregår ved lav hastighed - mellem 3 og 9 kilometer i timen
  • Skinneslibetoget bruges også efter en sporombygning til præventiv slibning af nyanlagte skinner, samt reprofilering af genanvendte skinner



Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Specialtog har slibestenene klar
- Hvor der er vilje, er der vej - og bane
- Femern A/S har modtaget tysk godkendelse
- Danmarks største containerhavn håndterede over en halv millioner containere
- Brennerpasset er lukket for togtrafik
- Dansk transportkoncern blive afvist i Alperne
- Femern-tunnelen er et af Europas vigtigste infrastrukturprojekter
- - Femern Bælt-forbindelsen får og vil få den nødvendige støtte fra EU
- Biler, energiprodukter og passagerer trak godsmængderne ned
- Antallet af vognleverandører svinder ind

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst