Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

EU strømliner meldeformaliteter for skibe

Fredag 8. februar 2019 kl: 14:40
Af: Redaktionen

På trepartsmøde fredag nåede EU-Parlamentet, EU-Kommissionen og det rumænske formandskab på vegne af Ministerrådet til enighed om en ny forordning, der letter meldeformaliteter for skibe, der anløber en havn i EU

Omdrejningspunktet for aftalen er et såkaldt European Maritime Single Window Environment, som skal erstatte det eksisterende direktiv om skibes meldepligt ved anløb af EU-havn. Det gennemføres nu ved at sammenkæde de eksisterende Maritime Single Windows på en koordineret og harmoniseret måde. Udover større harmonisering af brugerfladen vil forordningen også forbedre mulighederne for at genbruge og dele data.


- Vi er rigtig glade for udfaldet af forhandlingerne. I dag møder skibene et sandt kludetæppe af krav til data, formater og systemer, når de anløber havnene. Det her er et område, hvor harmonisering i den grad giver mening, og det har vi fået med aftalen, siger Jacob K. Clasen, der er direktør i Danske Rederier.


Med aftalen strømlines datakrav, dataformater og måden, data skal indrapporteres på. Det har været afgørende for søfartserhvervet, at forordningen indeholder en harmonisering af data, så det til enhver tid og i en hvilken som helt havn er muligt at aflevere det harmoniserede dataset i de samme dataformater.


Aftalen også medføre en reduktion af mængden af administrative opgaver, som skibsfarten skal løse, når skibe anløber europæiske havne.


Harmoniseringen af meldeformaliteterne vil ikke kun lette de administrative byrder for skibene, det vil også øge søtransportens konkurrenceevne i Europa, sammenlignet med andre transportformer, til gavn for den generelle økonomi.


- Gode nyheder for den maritime industri! Kompromis om etableringen af et European Maritime Single Window betyder konkrete fordele i from af reducerede administrative byrder for operatørerne, lyder det fra EU-kommissær for transport Violeta Bulc.


Forordningen tilskynder desuden til digitalisering, udvikling af nye teknologier og anvendelse af ”reporting-once-principle”, så allerede indberettede data kan genbruges ved efterfølgende havneanløb inden for Europa.


Før EU er helt i mål, skal de sidste formaliteter på plads. Forhandlingsresultatet skal forelægges medlemslandenes repræsentanter i Ministerrådet for godkendelse, hvorefter teksten skal gennemgå juridisk og sproglig gennemgang før en endelig vedtagelse i EU-Parlament og Ministerrådet.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Shipping-koncern skifter 600.000 liter fossil diesel ud med biodiesel
- Fragtmængderne fald i flere regioner
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- Sveriges største containerhavn får ny direkte forbindelse til Asien
- Martin industrivirksomhed har fået ny ejer og nyt navn
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst