Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
DOKUMENTATION:

Landtransportbranchens forslag om overførsels af ansvarsområdet fra Justitsministeriet til Transportministeriet

Fredag 8. februar 2019 kl: 12:21
Share  


Af: Redaktionen


Overflytning af vejsidekontrollen, køreprøverne, kørekortadministrationen og administrationen af særtransporttilladelser til Færdselsstyrelsen


Vejsidekontrol 
For at frigøre ressourcer hos politiet og samtidig sikre målrettet helhedsorienteret kontrol af erhvervstransporten ved vejsiden foreslås, at opgaven placeres hos den myndighed, der har ansvaret for den regulerende lovgivning. 

I dag gennemføres vejsidekontrollen af politiet, mens lovgivningen (Færdselsloven) hører under Færdselsstyrelsen. 
Som eksempler på lignende organisering kan nævnes Miljø- og Fødevareministeriet og Skat, som er bemyndiget til at føre kontrol med efterlevelsen af love og regler på egne lovområder. 


Køreprøver og administrationen af kørekort 
Et andet relevant område, der i dag overvejende varetages af uddannede politifolk og dermed kan frigøre ressourcer hos politiet, er afholdelse af køreprøver og kørekortadministrationen. Dette område hører ligeledes under færdselsloven, og vi foreslår det samlet under Færdselsstyrelsen. 

Afholdelse af køreprøver for lastbiler og busser blev tidligere varetaget af Statens Bilinspektion (bortset fra hovedstadsområdet), men blev overflyttet til politiet i forbindelse med privatiseringen af bilsyn og har således tidligere været håndteret uden for politiet uden problemer. 


Administrationen af førerkort (tachografkort) 
Også administration af førerkort til tachografen, der i dag varetages af politiet, foreslår vi overført til Færdselsstyrelsen. Styrelsen håndterer allerede i dag virksomhedskontrollen på køre- og hviltidsområdet. 

Håndteringen af ansøgning- og udstedelsesdelen kan med fordel overføres til borgerservice i kommunerne, som allerede håndterer ansøgning og udstedelse af kørekort. Denne løsning vil mere end femdoble antallet af ansøgningssteder og dermed give langt bedre adgang for borgere/erhverv. 


Særtransporttilladelser 
Selvom særtransportbekendtgørelsen hører under Færdselsstyrelsen, varetages behandlingen af ansøgning og udstedelse af særtransporttilladelser af politiet. Hos politiet håndteres ansøgningsprocessen og udstedelsen af særtransporttilladelserne fra to kontorer i Padborg og Ringsted, hvor en andel af personalet er uddannede politifolk. 

Behandlingen af ansøgninger, forhandling med vejmyndigheden med videre kræver ingen særlig politimæssig baggrund. Vi foreslår derfor dette område overflyttet til Færdselsstyrelsen. 


Frigjorte ressourcer hos politiet 
Udgangspunktet for overflytningen skal være, at den skal frigøre uddannede politifolk til politiopgaver. Det er således ikke udgangspunktet for dette forslag, at politiet skal fratages ressourcer. 

Hvis områderne flyttes til Færdselsstyrelsen, kræver det øgede ressourcer til Færdselsstyrelsen – men en overflytning vil samtidig frigøre ressourcer hos politiet, hvoraf et større antal personel er uddannede politifolk med mange års erfaring. 

Overflytning bør ske over en kortere årrække, så Færdselsstyrelsen kan nå at ansætte og uddanne de fornødne personaleressourcer. Den løsning vil give mulighed for alene at overflytte administrativt personale, og lade de betjente, der i dag varetager mange af opgaverne, blive i politiet og dermed frigive ressourcer til politiopgaver. 


Privatisering 
I forbindelse med overflytningen af et eller flere af ovennævnte områder bør det undersøges, hvorvidt de enkelte områder eller dele heraf med fordel kan privatiseres. 


Digitalisering 
Ligeledes bør det ved overflytningen tilstræbes at effektivisere især de rent administrative områder ved øget digitalisering og anvendelse af IT-løsninger. Som eksempel kan nævnes ansøgningsprocessen omkring særtransporttilladelser, hvor lande som Sverige, Holland med flere har digitaliseret og effektiviseret processen ved anvendelse af digitaliserede webportaler. 


Vejsidesynsdirektiv 
I øvrigt kan tilføjes, at EU’s vejsidesynsdirektiv fremadrettet stiller øgede krav til personale (herunder politiet), der gennemfører uddybende syn ved vejsiden. Kravet er minimum samme kompetencer som synspersonale, et krav, der allerede i dag opfyldes af Færdselsstyrelsens inspektører. 






Klik venligst

© Copyright 2019 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Sekretariatschef går på pension
- Lastbilchauffør hævde et koben og slog bilist
- Transportkoncern er klar til vækst og opkøb
- DSV vil give mere for aktierne i konkurrent
- Panalpina er i dialog med konkurrent om samarbejde
- Chauffører kan få kursus i suge- og spuleteknik
- Burgerkæde i Sveriges hovedstad får varerne leveret med hybridlastbil
- Aerodynamisk design bliver fremskyndet
- EU’s formandskab og EU-Parlamentet vil fremme renere køretøjer
- EU har fået en ny arbejdsmarkedsmyndighed
- Tysk vognmandsorganisation kræver hjemtur hver fjerde uge
- Stor europæisk transportvirksomhed tester i gas-lastbiler

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst