FN’s søfartsorganisation tager fat på reformer
Mandag 26. november 2018 kl: 12:59
Af: RedaktionenIMO’s medlemsstater er begyndt på at drøfte reformer af organisationen. Drøftelserne fandt sted i forbindelse med sidste uges møde i IMO’s styrende organ, IMO Council
Reformdrøftelserne handler blandt andet om, hvordan der gennemføres valg til IMO Council, om inddragelse af civilsamfundsorganisationer i IMO’s arbejde og om større adgang for offentligheden til IMO-møder og dokumenter.
- Mødet har vist meget stor interesse blandt IMO’s medlemsstater for reformer, og det finder vi fra dansk side meget positivt, siger
Søfartsstyrelsen direktør, Andreas Nordseth.
Han peger på, at IMO i sin nuværende form er ganske velfungerende, som det blandt andet er set med vedtagelsen af den første strategi for skibsfartens reduktioner af drivhusgasser.
- Samtidigt skal vi dog altid sikre os, at organisationen i videst muligt omfang lever op til tidens normer for arbejdsform, repræsentation og transparens, siger han videre.
Der er aftalt en plan for, at man under næste møde i Council i juli næste år skal færdiggøre en række forslag, som herefter forelægges IMO’s generalforsamling i slutningen af samme år.
Under IMO Council drøftede man også inddragelsen af såkaldte Perfomance Indicators i IMO’s strategiske plan, som skal måle organisationens virke. Her blev blandt andet et dansk forslag om etableringen af en ny indikator for sikkerhedsrelaterede hændelser på skibe diskuteret,. Medlemsstaterne blev enige om at forsætte arbejdet og drøftelserne om både nuværende og nye indikatorer på Councils næste møde.
Det kom også frem på mødet, at IMO nu har ansøgt om status som observatør i Arktisk Råd, som Danmark også er medlem af. Det forventes, at Arktisk Råd tager stilling til ansøgningen i 2019.
Generelsekretær fortsætter fire år mere
Endelig besluttede Council at forlænge kontrakten for den nuværende sydkoreanske generalsekretær, Kitack Lim, med fire år. Det betyder, at han vil forsætte som generalsekretær til og med 2023 såfremt IMO’s generalforsamling endeligt godkender det, når den samles næste gang i 2019.
Søfartsstyrelsen direktør, Andreas Nordseth.
Han peger på, at IMO i sin nuværende form er ganske velfungerende, som det blandt andet er set med vedtagelsen af den første strategi for skibsfartens reduktioner af drivhusgasser.
- Samtidigt skal vi dog altid sikre os, at organisationen i videst muligt omfang lever op til tidens normer for arbejdsform, repræsentation og transparens, siger han videre.
Der er aftalt en plan for, at man under næste møde i Council i juli næste år skal færdiggøre en række forslag, som herefter forelægges IMO’s generalforsamling i slutningen af samme år.
Under IMO Council drøftede man også inddragelsen af såkaldte Perfomance Indicators i IMO’s strategiske plan, som skal måle organisationens virke. Her blev blandt andet et dansk forslag om etableringen af en ny indikator for sikkerhedsrelaterede hændelser på skibe diskuteret,. Medlemsstaterne blev enige om at forsætte arbejdet og drøftelserne om både nuværende og nye indikatorer på Councils næste møde.
Det kom også frem på mødet, at IMO nu har ansøgt om status som observatør i Arktisk Råd, som Danmark også er medlem af. Det forventes, at Arktisk Råd tager stilling til ansøgningen i 2019.
Generelsekretær fortsætter fire år mere
Endelig besluttede Council at forlænge kontrakten for den nuværende sydkoreanske generalsekretær, Kitack Lim, med fire år. Det betyder, at han vil forsætte som generalsekretær til og med 2023 såfremt IMO’s generalforsamling endeligt godkender det, når den samles næste gang i 2019.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
- - Vi bliver CO2-neutrale i 2030
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





