Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone

Onsdag 27. august 2025 kl: 10:01
Af: Redaktionen

Borgerrepræsentationen i Københavns Kommune vedtog i sidste uge at indføre en nulemissionszone på Indre Vesterbro. Også i Aarhus kommune blev der sidste år indgået en politisk aftale, hvor i det indgår, at der skal indføres en nulemissionszone. Zonerne vil være forbeholdt eldrevne køretøjer, dog med enkelte undtagelser, for eksempel for beboerne i området

- Nu ruller udviklingen for nulemissionszoner i de større byer, og de kommer til at være afgørende for udskiftningen af bilparken i Danmark. Det er vores vurdering, at nulemissionszonerne vil have effekt på bilsalget med det samme, fordi bilisterne gerne vil have en bil, der kan køre, hvor de ønsker - også om to eller tre år, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark, som er interesseorganisation for bilimportører i Danmark.


Kommunernes meldinger om nulemissionszoner kommer på baggrund af en lovgivning, som Folketinget vedtog i december sidste år. Den åbnede for, at kommunerne selv kunne beslutte at indføre nulemissionszoner, som vil bidrage til forbedret luftkvalitet, men også skubbe på den grønne omstilling - eksempelvis ved at gøre det mere attraktivt af køre i en el-bil.


Hos Mobility Denmark peger man på, at det er væsentligt at sikre, at indførelsen af nulemissionszoner sker med tilpas langt varsel, så borgerne har tid til at tilpasse sig.


- Det er vores erfaring, at den grønne omstilling virkelig rykker, når der stilles tydelige krav og forventninger. Derfor er dette også en oplagt mulighed for at skubbe på el-biludviklingen i de enkelte kommuner. Vi forventer, at flere kommuner vil hoppe med på vognen, og at nulemissionszonerne vil blive et omdiskuteret emne i kommunalvalgkampen til november, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark.


- Det er dog vigtigt , at forbrugerne ikke bliver presset ud i et akut bilskift, men tager overvejelsen om drivmiddel, når de erhverver sig en ny bil. Derfor bør kommunerne være langsigtede i deres planlægning af nulemissionszonerne og undlade at træffe en beslutning i dag, som træder i kraft allerede i morgen, siger han videre.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Politikere i København har vedtaget en nulemissionszone
- Chauffører får nye lademuligheder i Padborg
- Fredag 22. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Sættevognstrækker kan række 600 kilometer
- Fredag 15. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilproducent gearer op, når det gælder skiftet til el-lastbiler
- 15 procent var elektriske i juli
- Fødevareplasten i skraldespanden skal genfødes som ny fødevareplast
- Dansk megawatt-løsning skal bane vej for grøn tung transport i Europa
- Transportkoncern vil skære i sit CO2-udslip ved hjælpe af dækovervågning
- Fredag 8. august 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Finsk rederi føjer polsk havn til sit nordsø-netværk

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst