ORGANISATION FOR ENERGILEVERANDØRER:

Selvom 2024 var et rekordår for kørte kilometer på de danske veje, så fortsætter CO2-udledningen fra vejtransporten nedad. Det viser Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark, der er arbejdsgiver- og brancheorganisation for brændstofleverandører og ladeoperatører i Danmark
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Politiets tungvognscenter tjekkede tunge køretøjer på Bornholm
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Svensk afgiftsændring påvirkede salget af dieselolie og Danmarks CO2-regnskab
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Testchauffør ser tilbage på 40 år med italienske lastbiler
- Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil gavne trafiksikkerheden
- CO2-udledningen fra vejtransporten falder
- Vognmand fra Sydsjælland har hentet overføringsanhænger i det østjyske
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Vognmand i Salling har koblet for endnu en fire-akslet påhængsvogn med udtræk
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
Skriv din kommentar:
CO2-udledningen fra vejtransporten falder
Onsdag 4. juni 2025 kl: 11:22
Af: Redaktionen
Selvom 2024 var et rekordår for kørte kilometer på de danske veje, så fortsætter CO2-udledningen fra vejtransporten nedad. Det viser Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark, der er arbejdsgiver- og brancheorganisation for brændstofleverandører og ladeoperatører i Danmark
Faldet begyndte tilbage i 2010’erne, hvor man begyndte at blande biobrændstoffer i den traditionelle benzin og dieselolie. Men det største fald skyldes ifølge Drivkraft Danmarks statistik elektrificeringen af transporten - i første omgang skiftet til elektriske personbiler.
- Det er fantastisk at se, at kurven nu endegyldigt er knækket. Branchen arbejder benhårdt for den grønne omstilling af transporten, og her viser det hårde arbejde nu virkelig resultater. Vores medlemmer investerer fortsat milliarder i elektrificering, og derfor ved vi med sikkerhed, at CO2-udledningen fra transporten vil fortsætte nedad, siger direktør i drivkraft Danmark, Jacob Stahl Otte.
Flere lademuligheder gør el-drift enklere
Drivkraft Danmarks medlemmer har udbygget et landsdækkende net af lynladestationer med over 2.000 ladepladser, der gør det nemt at lade.
I den tunge transport er antallet af offentlige ladestationer fra Drivkraft Danmarks medlemmer steget fra én i 2023 til 18 i foråret 2025. Her peger organisationen på, at der endnu flere CO2-reduktioner at hente.
- Vi skal have endnu flere lastbiler til at køre på el, men mange vognmænd er stadig usikre - og med god grund - da det er en stor investering. Derfor lancerede Drivkraft Danmark for nyligt viden-portalen eltiltrucks.dk, som giver gode råd og viden til de mange vognmænd, der overvejer, om deres næste investering skal være en el-lastbil, siger Jacob Stahl Otte.
Drivkraft Danmarks medlemmer har som mål at etablere 100 åbne ladestationer til den tunge transport i 2030.
.
Samlet er CO2-udledningen fra transporten faldet med mere end 3 millioner ton, siden den toppede i 2007.
Interesserede kan hente Branchestatistik 2025 fra Drivkraft Danmark her:
Lidt om Drivkraft Danmark:
- Drivkraft Danmark er arbejdsgiver- og brancheorganisation for brændstofleverandører og ladeoperatører i Danmark
- Blandt medlemmerne er landets to raffinaderier og energiselskaber, der repræsenterer over 2.200 tankstationer, ladestationer og truckanlæg over hele landet
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Politiets tungvognscenter tjekkede tunge køretøjer på Bornholm
- - Det vil styrke Sveriges samlede konkurrenceevne og robusthed
- - Øresundsregionens transportrelationer trænger til en overhaling
- Svensk afgiftsændring påvirkede salget af dieselolie og Danmarks CO2-regnskab
- Aktiviteten i danske havne steg kun svagt i 2024
- Testchauffør ser tilbage på 40 år med italienske lastbiler
- Bedre vejmarkering på smalle veje i åbent land vil gavne trafiksikkerheden
- CO2-udledningen fra vejtransporten falder
- Vognmand fra Sydsjælland har hentet overføringsanhænger i det østjyske
- Lov baner vej for tunnel i Aarhus - og et stykke vej på Lolland
- Vognmand i Salling har koblet for endnu en fire-akslet påhængsvogn med udtræk
- Tirsdag morgen tog Kalundborg imod en ny el-færge
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |