Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Transportør med franchisetagere som chauffører fortsætter med at køre mad ud i København

Torsdag 23. september 2021 kl: 12:23
Share  


Af: Jesper Christensen

Den nuværende aftale om kørsel af mad fra Københavns Madservice (KMS) til hjemmeboende borgere og plejehjem udløber 31. december. Opgaven har derfor været i udbud i løbet af juni og juli. Sundheds- og Omsorgsudvalget har efterfølgende afgjort udbuddet - den nuværende transportør Multi Trans A/S - fortsætter med en ny kontrakt på fire år med mulighed for forlængelse op til 2 gange 12 måneder

Den udbudte opgave består af kørsel af mad fra Københavns Madservice (KMS) til hjemmeboende borgere med madservice og modtagerplejehjem, som får leveret mad fra KMS. 


Sundheds- og Omsorgsforvaltningen havde ved udbuddets tilbudsfrist 3. august i år rettidigt modtaget tilbud fra én leverandør - den nuværende kørselsleverandør, Multi Trans A/S.


Forvaltningen har gennemgået tilbuddet og vurderet, at det lever op til alle udbuddets tekniske og økonomiske krav og svarer tilfredsstillende på opgavens indhold og ønsker.


Den tilbudte pris indebærer en prisstigning på ca. 9 pprocent i forhold til den nuværende droppris, hvilket svarer til en merudgift på ca. 810.000 kroner årligt. Hertil kommer, at den private leverandør af madservice efter fritvalgslovgivningen - Det Danske Madhus - er valgt på baggrund af den såkaldte godkendelsesmodel, hvor der bliver stillet samme pris- og kvalitetskrav. Det betyder, at Det Danske Madhus som led i deres kontrakt med forvaltningen, skal modtage en højere afregningspris til dækning af deres udgifter til kørsel, idet de stiger tilsvarende. Udgiften til Det Danske Madhus forventes at stige ca. 400.000 kroner, hvormed den samlede prisstigning i 2022 bliver godt 1,2 millioner kroner.


Det Danske Madhus ejer Multi Trans A/S.


I forbindelse med afgørelsen af udbuddet fremhæver Sundheds- og Omsorgsudvalget i Københavns Kommune, at Multi Trans A/S baserer sit tilbud på at anvende ”solovognmænd” - vognmænd hvor kun ejeren er ansat og er franchisetager. 


Ifølge Sundheds- og Omsorgsudvalget er Multi Trans A/S opmærksom på de særlige problemstillinger, det giver i forhold til Københavns Kommunes CSR-krav. 


I modsætning til tidligere tilbud oplyser Multi Trans A/S, at deres aftaler med de selvstændige franchisetagere, der kører som chauffører i den kommende kontraktperiode, vil være baseret på gældende overenskomster mellem 3F og Dansk Industri på transportområdet.


Endvidere sikrer Multi Trans A/S, at der er tilknyttet faste afløsere, der kan træde ind ved eventuel sygdom eller anden fravær hos de faste chauffører (vognmænd).


Det er på den baggrund forvaltningens opfattelse, at de anførte CSR-krav vil blive efterlevet af Multi Trans A/S.


På miljøområdet har Københavns Kommune generelt skærpet kravene til eksempelvis varevogne sammenlignet med udbuddet i 2015. Endvidere har Sundheds- og Omsorgsudvalget i forbindelse med godkendelse af de overordnede udbudsbetingelser udtrykt ønske om en mere klimavenlig madudbringning - eksempelvis ved brug af cykel eller el-biler, og at der i det hele taget blev lagt stor vægt på miljø som konkurrenceparameter for at sikre, at en klimavenlig teknologisk udvikling vil komme kommunens miljømålsætninger til gode. 


Det har blandt andet ført til, at de frivillige krav om, at køretøjerne skal have start-stop funktion, og at alle chauffører skal have et Kør-grønt-kursus, er gjort obligatoriske. Det er dertil blevet indskrevet i kontrakten, at dieselbiler skal udfases løbende i kontraktperioden, og at leverandøren generelt forpligtes til at anvende elektriske varebiler, når de kommer på markedet.


Det er også stillet som krav, at leverandøren - såfremt det bliver relevant - skal kunne skifte til levering af kold mad i kontraktperioden.


Multi Trans A/S er ifølge Sundheds- og Omsorgsudvalget i Københavns Kommune i gang med at udvikle en el-varebil, der vil stå klar til test ultimo 2021.




Klik venligst

© Copyright 2021 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Anlæg omdanner energi fra vind til energi i brint - og vinder bæredygtighedspris
- Leveringssikkerhed og kvalitet er nøglen til succes
- EU-Kommissionen undersøger postkompensation på 224 millioner kroner i 2020
- Fransk bil til varer- og personer får brint-elektrisk drivline
- Det haster med national Power-to-X-strategi
- Trepartsaftale om voksen- og efteruddannelse bliver forlænget et år
- Fredag 15. oktober 2021 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Vrede over vejarbejde var vejen til vold
- Postbiler på klippeø bliver elektriske
- CFO-en er rullet ind fra Rumænien
- Store fangstredskaber til store fiskefartøjer kræver en stor lastbil med kran
- Klimaneutrale lastbiler kræver store investeringer, som virksomhederne ikke kan løfte alene

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst