Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vognmænd kan spare vægtsystemer på deres lastbiler

Fredag 15. maj 2020 kl: 13:21
Af: Redaktionen

Danmark har valgt et Weighing In Motion-systemer, som kan tjekke om for overlæs, mens lastbilerne kører på vejene. Færdselsstyrelen peger på, at det betyder, at vognmænd, der kører på de danske veje, kan spare udgiften til Onboard Weighing-systemer i nye køretøjer

Baggrunden for, at de danske myndigheder har valgt Weighing In Motion-systemer, er, at Danmark ligesom EU’s øvrige medlemslande fra 27. maj næste år skal kunne screene tunge køretøjer og vogntog med henblik på eventuel efterfølgende vægtkontrol. 


Danmark har med tilvalg af Weighing In Motion-systemer fravalgt at stille krav om On-Board Weighing-systemer (OBW), der ville kræve, at den enkelte vognmand installerede nye systemer på hvert enkelt nyt køretøj.


Weighing In Motion-systemer betyder, at der blive anbragt vejeceller i vejene rundt omkring i landet. Systemerne vil kunne fortælle de kontrollereden myndigheder, om tunge køretøjer og vogntog, der muligvis overskrider vægtgrænserne.


Efter en udvælgelse på baggrund af WIM-screeningen gennemfører myndighederne så en regulær vægtkontrol, som skal danne grundlag for en eventuel bøde.


WIM omfatter alle tunge køretøjer
EU’s medlemslande kan frit vælge, om de vil benytte OBW- eller WIM-teknologierne til at screene tunge køretøjer eller vogntog med henblik på efterfølgende vægtkontrol.


Danmarks valg af WIM-teknologien er baseret på en samlet vurdering af de to teknologier, hvor WIM-teknologien har en række klare fordele. Blandt andet vil WIM-teknologien omfatte alle tunge køretøjer, uanset alder og nationalitet. Dertil kommer, at Vejdirektoratet har erfaring med WIM-teknologien gennem de allerede etablerede WIM-stationer i Danmark.


Muligheden for opgradering og øgning af antallet af WIM-stationer bliver undersøgt. 


EU’s medlemslande kan ikke stille krav til udenlandske køretøjer om OBW-udstyr. 


Dermed kan danske vognmænd være sikre på, at der ikke bliver stillet krav om OBW-udstyr i dansk-registrerede køretøjer, når de opererer i andre EU-lande.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye batteritog til nordsjællandske spor kommer i udbud
- Fyrværkeri blev sendt som pakke
- Rejsekort har ændret på sin app
- - Det er både respektløst og uansvarligt
- Samråd om vejafgift er på Folketingets tv
- Et halvt ton nikotinposer var skjult i 16.000 dåser
- Vognmand i Holte havde sin nye bil på udstilling
- En af transportbranchens vigtigste kampe er et opgør med administrativt bøvl og urimelige afgifter
- Renovationsselskab fik Transportens Lærepladspris 2025
- Arbejdsgiverformand fortsætter
- Lavere aktiviteter i Tyrkiet påvirkede godsmængderne hos rederikoncern
- Varebiluddannelse kører ind hos kursusudbyder i Esbjerg

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst