Havn på Djursland har byggetilladelse til fem bulkhaller
Tirsdag 5. maj 2020 kl: 11:35
Af: RedaktionenGrenaa Havn, der i dag blandt andet har fast færgeforbindelse til Halmstad på Sveriges vestkyst, har fået tilladelse til at opføre fem bulkhaller. Tre af hallerne bliver opført med det samme
Baggrunden for at søge om byggetilladelse til fem bulkhaller er, at havnen på Djurslands østkyst oplever en stor efterspørgsel på lagerkapacitet.
- Det er en fornøjelse, at vi har omdannet de seneste års indtjeninger til investeringer i vores kernesegmenter. Inden for bulkområdet har vi blandt andet investeret i sværvægterkranen Sennebogen 875 E samt en specialdesignet kæmpetragt, der begge sikrer en effektiv bulkhåndtering. På samme vis har vi også løbende oprustet vores lagerkapacitet med flere bulkhaller, hvoraf de tre nye blot er de seneste i rækken, siger Grenaa Havns administrerende direktør Henrik Carstensen.
De tre nye haller kommer til at ligge på Nordhavnsvej 19. Med en central placering mellem kaj og omfartsvej, sikres et effektivt distributionsforløb af godset. Den første hal vi lvære klar til at blive taget i brug i starten af juli i år.
Ajour med sikkerhedsteknologiske krav
- Hallerne etableres med overvågningsanlæg, der automatisk tilkalder brandvæsenet, hvis en brand opstår. Derudover forsynes hallerne med et overrislingsanlæg opdelt i fem sektioner. Her kan brandmanden tilkoble sin slange på bygningen udefra og sprøjte skum via overrislingsanlægget i den sektion, hvor branden opstår, siger Theis Gisselbæk hos Grenaa Havn.
Da hallerne bliver bygget på en trekantet grund, vil de have forskellige længder fra 54,5 til 65,6 meter - og forskellige arealer på mellem 1.625 og 1.954 kvadratmeter. Ellers vil de blive ens i deres design. Hallerne får en frihøjde på 13 meter, så de største lastbiler kan tippe inde i hallerne. Hallerne etableres med 4,6 meter trykfaste betonsider, så godset kan stakkes højere. Gulvene bliver støbt i beton, så de dermed egner sig til mange typer gods som salt og grovvarer - eksempelvis korn, foderstoffer og træpiller.
- Der er ikke nogen one-size-fits-all løsning, når ny lagerkapacitet skal etableres. I første fase af byggeprocessen er det vigtigste derfor at sparre med kunderne om deres forretning og behov. På den måde kan vi tilbyde de bedste faciliteter til vores kunder, hvor alle facetter er tænkt ind og taget højde for, siger Theis Gisselbæk.
Udover de tre haller har Grenaa Havn fået byggetilladelse til at opføre yderligere to haller.
- Med byggetilladelsen kan vi handle hurtigt og være på forkant med efterspørgslen, når behovet for ekstra lagerkapacitet opstår, siger Theis Gisselbæk.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Herfølge-vognmand har hentet to-akslet link-trailer i Hedensted
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





