Københavns nye elhavnebusser begynder at sejle til næste år
Fredag 1. november 2019 kl: 11:12
Af: RedaktionenI løbet af februar, marts og april næste år vil Arriva indsætte en ny flåde af havnebusser med halvtimes drift på de indre vandveje i København. Den kommende generation af havnebusser er eldrevne og sejler dermed uden direkte udledning af gasser og dieselpartikler fra motorerne. De nye el-havnebusser, der bliver mere og mere bæredygtige i takt med, at at mere og mere energi kommer fra bæredygtige kilder, kommer med en lille forsinkelse. Efter planen skulle de fem nye le-drevne havnebusser være søsat 1. januar i 2020
Trafikselskabet Movia står for havnebusserne i København, og Arriva vandt opgaven med at sejle de nye eldrevne havnebusserne. Arriva har meddelt, at elhavnebusserne er blevet forsinkede hos producenten. Der har været problemer med at få leveret tagkonstruktion til bådene.
Til gengæld fastholder Movia, at havnebusdriften helt som planlagt bliver øget fra januar 2020, så der vil være fast halvtimesdrift i hverdagene året rundt. Men indtil februar måned vil det altså være den kendte flåde af havnebusser, der sejler passagerer rundt på linje 991 og 992. Herefter sættes de nye elhavnebusser gradvist i drift.
- Vi er meget opsatte på at opgradere havnebusserne til miljøvenlig drift, så selvfølgelig er vi ærgerlige over, at de eldrevne havnebusser er forsinkede. Men i Movia glæder vi os over, at vi sætter den øgede drift i gang som planlagt - og så ser vi selvfølgelig meget frem til at få de nye elhavnebusser til foråret, siger Per Gellert, der er plandirektør i Movia.
Driftsudvidelsen og de kommende miljøvenlige havnebusser er et vigtigt skridt for Københavns Kommune mod klimavenlig havnebusdrift i Københavns Havn, og et incitament for at få flere til at bruge vandet som bæredygtigt grundlag for deres transport.
Enkelte fakta om havnebusserne i København:
- De nuværende havnebusser har siden 1. januar 2018 sejlet på HVO - en type biodiesel, der er 80-90 procent bedre for klimaet end almindelig diesel, for at sikre renere luft og mindre CO2-udledning
- Fra 1. januar 2020 sejler havnebusserne hvert 30. minut både sommer og vinter
- Havnebusserne 991 og 992 sejler fra Refshaleøen over Nordre Toldbod - Holmen Nord - Operaen - Nyhavn - Knippelsbro - Det Kongelige Bibliotek - Bryggebroen og ender ved Teglholmen i Sydhavnen
Trafikselskabet Movia modtager støtte fra EU's ELENA facilitet, der hører under Horizon 2020 programmet, til at forberede omstilling af busser og havnebusser til eldrift.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Rapport fortæller om kvinder som sømænd
- Rederikoncern melder om afdæmpet udvikling
- Transportministeren inviterer til ø-topmøde
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





