Manipulation udløste stor bøde og frakendelse af førerretten
Tirsdag 3. september 2019 kl: 12:16
Af: RedaktionenEn dommer ved Retten i Roskilde gav torsdag i sidste uge en slovensk vognmand og en chauffør en bøde på samlet over 500.000 kroner. Ud over en bøde fik chaufføren en dom på fire års ubetinget frakendelse af førerretten
Sagen begyndte i december sidste år, hvor betjente fra Tungvogncenter Øst ved Midt- og Vestsjællands Politi stoppede en slovensk lastbil og chauffør på Køge Bugt Motorvejen. Politiet kunne konstatere, at der var foretaget indgreb i takografen, så den kunne optegne hvil, selvom lastbilen kørte.
Efterfølgende er der blandt andet foretaget omfattende undersøgelser af lastbilen og analyse af køre- hviletidsdata. Resuotaterne af undersøgelserne blev torsdag 29. august fremlagt for Retten i Roskilde, hvor både den slovenske chauffør samt advokat for virksomheden var mødt op. Efter fremlæggelsen af sagens beviser valgte dommeren at følge anklagemyndighedens påstand og idømte chaufføren en bøde på 168.000 kroner samt fire års ubetinget frakendelse af førerretten.
Virksomhedens blev idømt en bøde på det dobbelte af chaufførens - altså 336.000 kroner. Både chauffør og virksomhed har 14 dage til at beslutte, om de ønsker at anke sagen.
Politikommissær og leder af vejsidekontrollen i Midt- og Vestsjællands Politi Henrik Fobian mener, at sagen sender et tydeligt signal til omverdenen.
- Det er åbenlyst, at det er livsfarligt og uansvarligt have en chauffør kørende på vejene, som ikke får de hvil, han skal have. Man tør næsten ikke tænke på konsekvenserne af, at en lastbilchauffør falder i søvn bag rattet på en motorvej i myldretiden. Jeg håber dommen sender et budskab til både vognmænd og chauffører om, at det ikke kan betale sig at manipulere med takografen på denne måde. Der er rigtig mange vognmænd og chauffører, som sætter en ære i at udføre deres arbejde efter de gældende regler. Men de bliver ramt hver gang en virksomhed laver konkurrenceforvridende snyd, siger Henrik Fobian.
- Det er åbenlyst, at det er livsfarligt og uansvarligt have en chauffør kørende på vejene, som ikke får de hvil, han skal have. Man tør næsten ikke tænke på konsekvenserne af, at en lastbilchauffør falder i søvn bag rattet på en motorvej i myldretiden. Jeg håber dommen sender et budskab til både vognmænd og chauffører om, at det ikke kan betale sig at manipulere med takografen på denne måde. Der er rigtig mange vognmænd og chauffører, som sætter en ære i at udføre deres arbejde efter de gældende regler. Men de bliver ramt hver gang en virksomhed laver konkurrenceforvridende snyd, siger Henrik Fobian.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Pickup'er er leveret med sneplov og saltspreder
- Fredag 7. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilanlæg i Malmö lukker efter tre år
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Antallet af konkurser faldt i oktober - med store forskelle mellem regioner og brancher
- Ny fabrik i Fredericia skal håndtere tre millioner dåser og flasker - dagligt
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- EU-formandskabet lukker foreløbig aftale om opgørelse af drivhusgasemissioner fra transporttjenester
- El-lastbil kører 1.000 kilometer dagligt - fem dage om ugen
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




