Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
POLITISK DEBAT:

Klampning af lastbil-godset må være et ufravigeligt krav

Onsdag 15. maj 2019 kl: 15:19
Af: Redaktionen

SF’s folketingskandidat Karina Lorentzen kræver straksbøder og konfiskation af gods, indtil regningen er betalt. Det skal sikre, at udenlandske chauffører ikke undergraver danske- løn og arbejdsvilkår

Karina Lorentzen skriver:

Lige nu vælter der en veritabel p-afgifts- og bøderegn ned over udenlandske lastbilchauffører. Men nærmest ingen betaler. Dermed bidrager de danske regler reelt til konkurrenceforvridning, fordi en dansk chauffør eller vognmand må betale, mens de udenlandske reelt går fri for præcis den samme forseelse. Det føjer spot til skade i et i forvejen hårdt ramt marked, hvor danske vognmænd og chauffører undergraves på løn- og arbejdsvilkår. Der må sættes hårdere ind.

Jeg mener det må være noget af det første en kommende Folketing vedtager: At p-afgifter og bøder til udenlandske lastbiler skal betales på stedet. Det kan ikke være sådan, at p-afgiften for ulovlig parkering på rampen ved rastepladsen koster den danske vognmand eller chauffør mere end 2000 kroner – men at den udenlandske lavtlønschauffør, der undergraver danske løn- og arbejdsvilkår, bare kan krølle afgiften sammen og køre videre. Vi må klampe godset indtil bøden er betalt.

I dag har man mulighed for at klampe trækkeren ved alvorlige forseelser. Men så sender transportkøberen eller speditøren bare en ny trækker, der så bringer godset videre. Og så efterlader man lavtlønschaufføren i rabatten. Derfor må vi gå benhårdt efter transportkøberen, og det gør vi altså mest effektivt, hvis vi klamper traileren med selve godset. Det vil jeg forsøge at sikre efter valget, hvis jeg kommer i Folketinget.

Der foregår megen unfair konkurrence indenfor godstransporten hvor lavtlønschauffører i forvejen kører til så lav en løn, at deres vognmand og speditøren kan dele besparelsen i porten. Det rammer de lovlydige vognmænd og chauffører, med danske løn- og arbejdsvilkår benhårdt. Men hvis lavtlønschaufførerne ovenikøbet går fri for at betale de afgifter eller bøder de skal i Danmark, så bliver den måde vi håndhæver på i dag faktisk endnu et element i konkurrenceforvridningen – til skade for danske vognmænd og chauffører. Det må vi have bremset.
 


Karina Lorentzen er byrådsmedlem for SF i Kolding Kommune og folketingskandidat for SF.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Nye ruter og skjulemetoder afsløret i kokainrazziaer i Spanien
- Sydøstjyllands Politi beslaglagde 17.920 puff bars I Fredericia
- 22 til- og frakørsler på motorvejsnettet bliver ombygger til dobbelttrailer-vogntog
- Lastvognssælgere og mekanikere kan hente og bringe lastbiler uden kvalifikationsuddannelsesbevis
- Tungvognspolitiet tjekkede 88 tunge køretøjer
- Dobbelttrailer-vogntog får mere plads
- Grundlaget for Motorvej E20 er ødelagt ved Københavns Lufthavn
- Fem tip-trailere blev sendt samme sted hen
- Der er kommet 208 flere batterielektriske lastbiler på vejene
- Antallet af nyregistreringer er steget med 84
- Færre nye lastbiler kom ud at køre
- Lastbilbestanden følger årsudsvingningen på et højre niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst