Klik venligst



  
Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      
INGENIØR-ORGANISATION:

Sådan når vi 70-procents målsætningen i 2030

Tirsdag 19. maj 2020 kl: 13:59
Share  


Af: Redaktionen

Ingeniørforeningen, IDA, har sammen med Aalborg Universitet præsenteret en samlet plan for, hvordan transport og energiområdet kan nå S-Regeringens mål om at reducere klimagasudledninger med 70 procent i 2030

Planen, der er beskrevet i rapporten “IDAs Klimasvar - Transport- og energiløsninger 2030”, indeholder konkrete bud på, hvor Danmark skal investere og fokusere på transport- og energiområdet for at komme i mål med 2030-målsætningen og gå mod klimaneutralitet i 2050. 


Ifølge rapporten kræver det investeringer i bæredygtige løsninger for omkring 500 milliarder kroner over de næste 10 år. Investeringerne bliver modsvaret af de besparelser, der kommer på brændsler, nye grønne afgifter og nye arbejdspladser.


- Vi har sat os i maskinrummet sammen med Aalborg Universitet og set på de tekniske løsninger og regnet på, hvordan det er muligt at nå 70 procent, hvis vi foretager de rigtige valg, de rette investeringer og styrker forskning og udvikling. Derfor er vi stolte af, at vi nu kommer med det første samlede bud på, hvordan Danmark kan nå 2030-målsætningen, siger Thomas Damkjær Petersen, der er formand for Ingeniørforeningen, IDA.


Blandt de konkrete tiltag peger IDAs Klimasvar på, at vindmøller både på land og til havs bliver yderligere udbygget, så produktionskapaciteten i havvind går fra 2.000 MW i 2020 til 6.630 MW i 2030 og på land bliver udbygget til mindst 4.800 MW. 


Transport-området skal ifølge planen omlægges til mere el-drift og bæredygtige brændsler - eksempelvis elektrofuels, som i 2030 skal dække 20 procent af lastbiltransportens energibehov, 10 procent af skibenes skibstransport og 2 procent af indenrigsflyene. 


Overskudsvarme fra industri og datacentre skal ind i fjernvarmesystemet, og så skal bygningsmasen i Danmark energieffektivisere, industri spare 12 procent på energien, mens fjernvarmeområderne skal udvides.


- Det er i de tværgående løsninger mellem besparelser, transport, el og varme, synergierne skal findes. Det er først, når den tunge transport kan køre på elektrofuels - der i øvrigt laves på vind, og når overskudsvarmen fra produktionen kan bruges til at opvarme vores boliger, at vi er kommet helt i mål med de løsninger, der gør vores energiforbrug klimaneutralt på omkostningseffektiv vis, siger Henrik Lund, der er professor i energiplanlægning på Aalborg Universitet.


- Eller når varmen kan kobles ud, når elforbruget peaker og kan tilføres ekstra energi, når elproduktionen kører for fuld vind. Eller når vi laver energibesparelser i bygningerne på en måde, så fjernvarmen bliver mere effektiv og bedre kan udnytte solvarme, geotermi og overskudsvarme fra industrien, siger han videre.


IDAs Klimasvar går længere end 2030 og forfatterne understreger, at det er afgørende, at vi allerede nu forbereder os på, hvordan vi kan reducere yderligere i årene efter 2030. 


Forfatterne fremhæver, at energi altid en udgift og en investering, men at de penge, der bliver brugt på forslagene i rapporten, kommer igen  - blandt andet i form af besparelser på brændsler. Forfatterne til rapporten peger også på, at en skatte- og afgiftsændring til fordel for det grønne er uomgængelig. Desuden har det i arbejdet med IDAs Klimasvar været essentielt, at klimainvesteringerne kaster grønne job af sig.


- Vi skal se på, hvilke teknologier, vi har særlige styrker indenfor, der underbygger industri og beskæftigelse i Danmark. Og det kræver, vi ser på kompetencer og arbejder på tværs af fagligheder. Især i disse krisetider er det essentielt at have for øje, at klimainitiativer bidrager til at skabe gode danske arbejdspladser, der sikrer vores velfærdssamfund - og det opfylder vi til fulde med IDAs Klimasvar, fremhæver Thomas Damkjær Petersen.


IDAs Klimasvar - Transport- og energiløsninger 2030 kan hentes her:







Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- 87,8 procent færre valgte at flyve
- Lufthavn forventer et sommerfald på mellem 85 og 95 procent
- Politisk flertal har aftalt en genstart af luftfarten
- Østjylland og Sydnorge får syv-dages sommerrute
- Gratis vejrdata skal blæse samfundet mod mere bæredigtighed
- Flere byer får flyforbindelser tilbage
- Skatteforvaltningen indgår kontrakt om nyt system til import og toldangivelser
- Flypassagerer kan klage over aflyste rejser indenfor EU
- Danmark fik en klima-aftale inden sommerferien
- Enhedslisten stiller modkrav for at støtte genstart af luftfarten
- Kommende tysk EU-formandskab har åbnet sin web-side
- Lavprisflyselskab genåbner 76 ruter og sætter yderligere 12 fly i drift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst