Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Ny syns-praksis kan betyde fuldt stop for mange busser

Torsdag 22. januar 2015 kl: 10:51
Af: Redaktionen

I 1999 blev der af hensyn til sikkerheden indført krav om montering af sikkerhedsseler i visse busser. Siden er tusindvis af busser kørt ud på de danske landeveje. Efter at Trafikstyrelsen i november sidste år indskærpede kontrollen af bussernes sædemontering, seleforankring og selemærkning, kan et stort antal busser være på vej i garagen

- Ingen kan være uenige i, at sikkerhedsseler i busser er en god idé, siger ingeniør Preben Egelund fra konsulentfirmaet AutoConsult i Albertslund ved København.


Han peger på, at i forbindelse med den skærpede kontrol står mange busvognmænd, institutioner og virksomheder med et akut problem, fordi deres busser ikke kan godkendes ved de lovpligtige periodesyn. Det gælder særligt de mange ombyggede minibusser (kategori M2 på op til 5 ton totalvægt), der er født som kassevogne og derefter er blevet ombygget til minibus eller handicapbus. 


- Her kniber det ofte med teknisk dokumentation for fastgørelse af bussernes sæder, sikkerhedsseler med videre, siger Preben Egelund, der peger på, at de fleste store busser (kategori M3 på over 5 ton totalvægt) er fabriksbyggede og leveret med sikkerhedsseler, så de dermed opfylder sikkerhedskravene. 


- Der er dog en del nyere busser, der er ombygget fra by-/rutebus til for eksempel institutionskørsel, køreskolebus eller lignende, som kan komme i klemme, hvis der ikke foreligger separat teknisk dokumentation på fastgørelse af de eftermonterede sæder og borde, seleforankring, selemærkning med videre, påpeger Preben Egelund.


- Det gælder også, selv om de har kørt rundt i Danmark i årevis og jævnligt er blevet godkendt ved periodesyn, tilføjer han.


Synshallerne skal kontrollere
Trafikstyrelsen indskærpede i november sidste år, at synshallerne specifikt skal kontrollere bussernes indretning. Såfremt køretøjet ikke som udgangspunkt er bygget som institutionsbus, køreskolebus eller lignende og godkendt derefter, skal der nu foreligge teknisk dokumentation for sikkerheden. Ellers bliver bussen kasseret til syn og får forbud mod at køre med passagerer.


Det er sket for Jelling Fritidscenters Mercedes-Benz Sprinter minibus (kategori M2). Bussen, der er produceret i 2008 og blev importeret til Danmark i 2010, har plads til 20 passagerer og er forsynet med tre-punkt sikkerhedsseler ved alle pladser.


- Vi har kørt med bussen i knapt fem år. Den blev synet og godkendt ved den første registrering i Danmark i 2010 og ved de efterfølgende periodesyn uden problemer. Nu står jeg med en bus, der har fået forbud mod at transportere passagerer, og det var vi slet ikke forberedt på, siger Kurt Thomsen fra Jelling Fritidscenter.


- Da vi købte bussen i 2010, var den synet og godkendt efter alle kunstens regler. Vi har købt vores Sprinter i fast overbevisning om, at den var lovlig og har efterfølgende kørt med den i god tro. Vi forstår ikke, at den nu skulle være farlig at køre med, siger Kurt Thomsen videre.


Det var Thomas' Bilsyn i Vejle, der måtte kassere bussen til periodesyn på grund af manglende dokumentation. 


- Jelling Fritidscenter har en fin bus, der er i god stand og har kørt med passagerer i flere år. Med Trafikstyrelsens indskærpelse omkring kontrol af sæder og sikkerhedsseler havde jeg ikke andet valg end at kassere den og udstede forbud mod kørsel med passagerer, siger indehaveren af synshallen, Thomas Hammergaard.


- Som synsvirksomhed er det er frustrerende at kassere en god bus, der kar kørt i flere år uden problemer, og især at skulle forklare kunden det, tilføjer Thomas Hammergaard.


Mangler identifikations-muligheder for godkendte busser
Han mener desuden, at det er problematisk, at Trafikstyrelsens regler ikke er mere klare, så man kan foretage en korrekt identifikation af de køretøjer, der er født med godkendte seler og derfor overholder reglerne, og de busser, som er ombygget, som derfor kræver ekstra dokumentation.


- Der findes ikke en entydig måde, der sikrer, at vi ikke kommer til at stille unødige krav om dokumentation. Som det er nu, er det op til os at vurdere, om en bus ser original ud og dermed som udgangspunkt er godkendt til passagerkørsel, eller om den er ombygget og derfor skal kasseres til syn, hvis ikke ejeren medbringer separat dokumentation, siger Thomas Hammergaard.


Hos AutoConsult forudser man, at rigtig mange busejere kommer i samme situation som Jelling Fritidscenter.


- Det er brandærgerligt at køre til syn med sin bus i god tro og så få udsted køreforbud. Mit råd til busejerne er, at de i god tid inden det periodiske syn får styr på dokumentationen. Det kan enten ske ved at kontakte busleverandøren eller ved at kontakte en automobilkonsulent, der kan beregne og udarbejde dokumentationen. Har bussen først fået køreforbud, er der ingen kære mor, før dokumentationen foreligger. Og det kan godt tage noget tid, siger Preben Egelund.


Og tid er, hvad det tager for Jelling Fritidscenter.


- Da bussen blev kasseret til syn, vidste vi ikke, hvad vi skulle stille op. Nu har vi kørt den tilbage til leverandøren, som har lovet at hjælps os. Det regner vi med, at han kan, men imens står vi og mangler en bus. Jeg ved ikke, hvornår vi kommer ud og køre igen, så det er godt gammeldags træls, siger Kurt Thomsen fra Jelling Fritidscenter.






Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Rejsende i Nordjylland kan tage cykel gratis med i busser og tog
- DSB solgte flere pendlerkort i første kvartal
- Kong Frederik X indvier Hovedstadens nye Metrostationer
- Analyse af vigespor på Svendborgbanen sender idéen ud på et sidespor
- Busproducent skal levere 354 busser til Rom
- Aarhus Letbane fejrer fem år med den fulde strækning
- Bilhandler er endt i skifteretten
- Region Syddanmark stopper med at købe nye benzin- og dieselbiler ved udgangen af året
- Tysk koncern skal opgradere S-banen til førerløs togdrift
- To virksomheder kan byde på støttesystemer
- Flere vælger at rejse med bus, tog og letbane i Region Midt
- Nordjyske busser og tog kørte med flere passagerer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst