Containerterminal kører fossilfrit
Tirsdag 10. september 2024 kl: 13:48
Af: Redaktionen
Containerterminalens store STS-kraner (ship-to-shore) og arbejdskøretøjer kører på el fra vedvarende energikilder. (Foto: CMP)
Brændstofforbruget i havnevirksomheden CMP’s containerhåndtering i containerterminalen i Københavns havn blevet fuldt fossilfrit efter indfasning af HVO100-brændstof. Det betyder, at forbruget af fossil diesel er blevet reduceret med over 286.000 liter og udledningen af CO2 er faldet med 640 ton årligt
CMP - Copenhagen Malmö Port - har siden november sidste år gradvist indført det fossilfrie brændstof HVO100 (hydrogenereret vegetabilsk olie) på containerterminalen i København. HVO100 reducerer CO2-udledning med op til 90 procent i forhold til brugen af fossil diesel.
Oprindeligt var det planlagt, at fuld indfasning af HVO100 først skulle finde sted i forbindelse med, at den nye containerterminal i Københavns Ydre Nordhavn bliver tage ti brug i 2025.
Indfasningen omfattede i slutningen af 2023 terminaltraktorer, samt baglands- og gaffeltrucks. I første halvdel af 2024 satte CMP sine nye straddle carriers med en batteri-hybrid drivlinie, som er kompatibel med HVO100, i drift på dele af den eksisterende containerterminal. Derefter blev HVO100 succesfuldt testet på CMP’s ældre straddle carriers i løbet af sommeren og fra 1. august kører alle maskiner i ordinær drift dermed fossilfrit.
- I CMP er vi stolte af at kunne tilbyde containerterminalhåndtering i København uden brug af fossile brændstoffer - endda over et halvt år før oprindeligt planlagt. Det er et vigtigt skridt i vores, såvel som vores kunders og hele transportsektorens grønne omstilling, siger Povl Dolleris Røjkjær Ungar, der er COO - driftsdirektør i Copenhagen Malmö Port.
- Containerterminalen i København er helt central for forbrugere og virksomheder i hovedstadsområdet og Sjælland - her håndteres langt størstedelen af containere til det østdanske marked. Det er derfor vigtigt for os at have fjernet fossile brændstoffer i vores terminaldrift og derved understøtte udfasningen af fossile CO2-udledninger i København ligesom i Malmö, siger han videre.
Copenhagen Malmö Port stræber efter at være en af verdens mest bæredygtige havne og har i denne forbindelse et konkret mål om at opnå netto-nuludslip i egen drift i 2025 - og være klimapositiv i 2040 i overensstemmelse med Science Based Targets.
I årene 2020 - 2023 har CMP mindsket sine CO2-udledninger i egen virksomhed (GHG Scope 1+2) med 68 procent, hvilket modsvarer en reduktion med 1.477 ton CO2 på årsbasis. I Malmö har CMP også indfaset HVO100, hvilket har reduceret CMP's udledninger med over ca. 840 tons CO2 på årsbasis.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Havneselskab med aktiviteter i tre havne omsatte for mere
- Rederi-koncrn tilpassede kursen i et kvartal med underskud på driften
- Landstrømmen kommer fra en brintgenerator
- Ny rapport anbefaler 2035-mål for produktion af grønne brændstoffer
- Sejlrenden ind til Esbjerg er blevet dybere
- Speditør køber op i Canada
- Esbjerg-rederi leverer sit hidtil bedste resultat
- - Vores havn er fortsat åben for leverandører til amerikansk havvind
- Vi har leveret transportnyheder i 25 år
- Skibsofficerer kan få ny overenskomst
- SVM-Regeringen foreslår at sikre den dansk handelsflåde i tilfælde af krig
- Pilot-virksomhed navigerede gennem 2024 med rekordmange lodsninger
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |