TRANSPORTORGANISATION OM REGLER FOR TILSKUD TIL GRØNNE KØRETØJER:
Efter endt høring åbner ansøgningspuljen for tilskud til blandt andet indkøb af nye brint- eller el-lastbiler 15. august. Transportorganisationen ITD peger i den anledning på, at et kravom, at tilskuddet relaterer sig til ejeren af køretøjet, skaber problemer. ITD har flere gange har gjort opmærksom på forholdet
Lidt om ansøgningspuljen:¨
Fra torsdag 15. august klokken 10.00 kan man søge midler fra puljen til følgende:
Midlerne uddeles efter først til mølle-princippet, men én virksomhed kan maksimalt tildeles 5 procent af puljen.
Tilskuddets størrelse beregnes ud fra virksomhedens størrelse og omkostningerne. Der gives alene tilskud til projekter/indkøb, der afholdes efter ansøgningen om tilskud er indsendt. Det betyder, at der ikke må indgås købsaftaler eller lignende, før tilskuddet er indsendt.
I puljen for 2024, som er en del af Aftale om deludmøntning af Grøn Fond, er der denne gang afsat 75 millioner kroner.
ITD peger på, at der efter organisationens vurdering er en stor udfordring i forhold til den bekendtgørelse, som har været i høring, da det i forhold til indkøb af nulemissionskøretøjer er den kommende ejer af køretøjet, som skal søge tilskuddet.
For køretøjer, der leases, vil det dermed være leasingselskabet, som skal ansøge om tilskud. Da en virksomhed kun kan tildeles 5 procent af puljen, vil det derfor sætte nogle store begrænsninger, da det så relaterer sig til leasingselskabet. Ligeledes vil størrelsen af tilskuddet også afhænge af, om ejeren - altså eksempelvis leasingselskabet - er en stor eller lille virksomhed.
ITD fremhæver, at organisationen flere gange har gjort opmærksom på, at dette forhold er problematisk, da det vil begrænse brugen af puljen. ITD har derfor opfordret til, at dette punkt ændres både i denne samt i fremtidige puljer.
Interesserede kan finde flere oplysninger om puljen på Vejdirektoratets hjemmeside - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
Ejerforhold skaber problemer for tilskudsregler
Onsdag 7. august 2024 kl: 10:22
Af: RedaktionenEfter endt høring åbner ansøgningspuljen for tilskud til blandt andet indkøb af nye brint- eller el-lastbiler 15. august. Transportorganisationen ITD peger i den anledning på, at et kravom, at tilskuddet relaterer sig til ejeren af køretøjet, skaber problemer. ITD har flere gange har gjort opmærksom på forholdet
Lidt om ansøgningspuljen:¨
Fra torsdag 15. august klokken 10.00 kan man søge midler fra puljen til følgende:
- Meromkostning ved indkøb af nye brint- eller el-lastbiler
- Investering i depotladning og -tankning til brint eller el
- Projekter, der omfatter begge dele
Midlerne uddeles efter først til mølle-princippet, men én virksomhed kan maksimalt tildeles 5 procent af puljen.
Tilskuddets størrelse beregnes ud fra virksomhedens størrelse og omkostningerne. Der gives alene tilskud til projekter/indkøb, der afholdes efter ansøgningen om tilskud er indsendt. Det betyder, at der ikke må indgås købsaftaler eller lignende, før tilskuddet er indsendt.
I puljen for 2024, som er en del af Aftale om deludmøntning af Grøn Fond, er der denne gang afsat 75 millioner kroner.
ITD peger på, at der efter organisationens vurdering er en stor udfordring i forhold til den bekendtgørelse, som har været i høring, da det i forhold til indkøb af nulemissionskøretøjer er den kommende ejer af køretøjet, som skal søge tilskuddet.
For køretøjer, der leases, vil det dermed være leasingselskabet, som skal ansøge om tilskud. Da en virksomhed kun kan tildeles 5 procent af puljen, vil det derfor sætte nogle store begrænsninger, da det så relaterer sig til leasingselskabet. Ligeledes vil størrelsen af tilskuddet også afhænge af, om ejeren - altså eksempelvis leasingselskabet - er en stor eller lille virksomhed.
ITD fremhæver, at organisationen flere gange har gjort opmærksom på, at dette forhold er problematisk, da det vil begrænse brugen af puljen. ITD har derfor opfordret til, at dette punkt ændres både i denne samt i fremtidige puljer.
Interesserede kan finde flere oplysninger om puljen på Vejdirektoratets hjemmeside - klik her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)




