Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Scania kom forbi med en af de nye - Den var super at køre i

Fredag 4. november 2016 kl: 09:42
Af: Jesper Christensen

Scania kom forbi med en af de nye - Den var super at køre i
Den ligner en Scania, og er en Scania. Den er let at finde sig til rette i og let at køre - og køre økonomisk.

Tirsdag ved halv et-tiden om eftermiddagen standsede testdriver Mikael Jederud op i en ny Scania R450 på Trøjborg i det nordlige Aarhus. Han kom for at byde transportnyhederne.dk på en prøvetur i den toakslede trækker, der var koblet foran en tre-akslet køletrailer lastet op med ufordærveligt gods til en samlet totalvægt på 40 ton

Scania kom forbi med en af de nye - Den var super at køre i
- Velkommen, sagde han.

Og vi tog trappens tre trin op til pladsen bag førersædet, kiggede os rundt i det nydesignede førerhus, som trods alle de nye detaljer og finesser umiskendeligt lignede en Scania.


Der skulle ikke mere end et splitsekund til at føle sig hjemme bag rattet. Instrumenteringen, knapper, sideruder, frontryder, hylder og skabe - alt er nydesignet. Men det er gjort på sådan en måde, at det alligevel føles velkendt. 
Derfor var det ganske enkelt at sætte sig tilrette i sædet, spænde sikkerhedsselen, justere rattet og tjekke spejlindstillingerne, sætte gearvælgeren på “D” for kør, orientere sig i spejlene, til siderne og forud - og så træde let på speederen.


Umådeligt blidt satte det 40 tons tunge vogntog i gang i Eco-mode, hvor der i den styrende software var lagt ekstra vægt på økonomisk kørsel.


Mikael Jederud sad roligt - ja, også roligt på svensk, for han var ganske glad for at kunne vise de nye lækkerier frem for transportnyhederne.dk’s testdriver, som i forrige århundrede fra sidst i 1970’erne til det første år i 1990’erne kørte Danmark og Vesteuropa tyndt i datidens forvogne og to-akslede trækkere - og under uddannelsen til journalist og et par somre derefter som aktiv chauffør bidrog til, at der var mad og frugt på bordene rundt i Europa.


Spejlene giver et godt udsyn hele vejen rundt. Udsynet er også blevet forbedre med smallere A-stolper. Alle spejle er elektrisk justerbare og kan justeres fra førepladsen.



Den nye Scania er en værdig næste generation i rækken af lastbiler fra den svenske lastbilproducent. Den nye model er en forfining og optimering af den grundlæggende teknik og konstruktion af en lastbil, som gennem de seneste årtier er blevet til en kombination af stål, kunststof, blødt overtræk på sæder og senge og software til styring af motorer og gearkasser, så de udnytter energien bedst muligt.


Tirsdagens testtur gik - som man kan se på kortet nederst - fra Aarhus i skrå modvind ad motorvejen og sydover mod Skanderborg, hvor bilen blev kørt i Stilling til en ny rute nordpå i sidevind ad smutvejen til Randers. Herfra blev kursen lagt i skrå sidevind med kurs mod Silkeborg, hvor vi endelig fik den kraftige vind i ryggen på vejen hjem til Aarhus.


Rutens landeveje med mange sving, stigninger og fald udfordrede bilen på brændstoføkonomi, trækkraft og manøvreegenskaber. Selvfølgelig skal en moderne lastbil være til at køre i ad almindelige landeveje. Og det er den nye Scania også til fulde. Testdriver Mikael Jederud forklarede, at førerhusets ophæng og luftaffjedring er blevet ændret, så det eksempelvis modvirker krængninger endnu mere, når vejen svinger. 


Alle de forskellige optimeringer, justeringer og fornyelser bidrager alle til, at vi kan give den nye lastbil betegnelsen letkørt. Under testturen på i alt 173 kilometer var der ikke én eneste gang, hvor lastbilen ikke opførte sig som forventet til vores fulde tilfredshed - heller ikke, da vi skulle bremse hårdt op i en situation, der kunne have udviklet sig mere alvorligt end til, at vi mistede nogle stjerne i Driver Supportens bedømmelse af brugen af bremser.


Under kørsel kan man høste fra en og op til fem stjerner alt afhængig af, hvor økonomisk og fremsynet man kører. Her er lastbilens vurdering af transportnyhederne.dk’s testchauffør klokken 14.22 - omkring fem kilometer før, vi klokken 14.30 passerede punkt 3 på kortet nederst.






Der er ikke noget at komme efter, når det gælder køreegenskaber. Og bilens 450 heste kunne i Eco-mode sagtens klare en totalvægt på 40 ton ad smalle landeveje i det bakkede østjyske landskab. Med Kassel Bakker, italienske og spanske bjerge og især lange bakker i Belgien i erindringen er vurderingen, at en lastbil med 450 hestekræfter bag gitteret i økonomi-humør og med automatiseret gearkasse - hos Scania hedder den Opticruise - til fulde kan klare transportopgaverne i bakkerne.


Vinden overdøver motorens sagte brummen
En af de forbedringer, der slår én først, er de mærkbart forbedrede støjforhold. Støjniveauet er forbedret med omkring 4dB, hvilket er en halvering i forhold til den R-serie, den nye lastbil skal afløse. Og den havde ellers et fornuftigt støjniveau, hvor man kunne føre en samtale uden at skulle råbe til hinanden. I den nye R-serie skal man nærmest hviske for ikke at blive hørt.

På motorvejsstrækningen fra Silkeborg og hjem mod Aarhus var det mest hørlige den summende lyd fra dækkene og vinden, der blev ledt om det aerodynamisk optimerede førerhus.

Selv på turen ud af de snoede og bakkede landeveje var det svært at høre støj fra motoren. Det var en sagte brummen ved omkring 1.000 omdrejninger i minuttet, der steg til en afdæmpet knurren, når motoren skulle yde lidt mere, når lastbilen skulle op ad bakkerne.


Førerhuset med sidespoilere er optimeret til lav vindmodstand.





Økonomisk kørsel hele vejen
Mikael Jederud sad under kørslen og tastede forskellige positioner ind i et system, der holdt øje med lastbilens brændstofforbrug, position med mere. Dermed kunne vi efterfølgende se brændstofforbruget på de forskellige etaper.
På lanevejen kørte vi uden cruisekontrol på grund af de mange sving, bakker og småbyer, vi mødte på vejen. På motorvejen var cruisekontrollen slået til.  Men under hele turen kunne vi se, lastbilens “Driver support” vurdere vores kørsel. Og sagt i al beskedenhed var det, som man kan se på billedet, slet ikke så ringe.

Og det blev bekræftet af Mikael Jederuds udskrift, som kom på mail om aftenen efter testturen.

  • Etape 0-1: De første 6 kilometer fra Trøjborg i Aarhus ad ringgaden ud til motorvejen var økonomien 37,37 l/100 km - 2,68 km/l
  • Etape 1-2: På motorvejen fra Aarhus til Stilling nord for Skanderborg var økonomien 34,52 l/100 km - 2,90 km/l
  • Etape 2-3: På landevejen fra Stilling via Randers til Silkeborg var økonomien 36,84 l/100 km - 2,71 km/l
  • Etape 3-4: På motorvejen fra Silkeborg til Aarhus og via Ringvejen til Trøjborg var økonomien 26,05 l/100 km - 3,84 km/l
På de tre første etaper var der enten kraftig skrå sidemodvind eller sidevind, mens der var kraftig medvind på den sidste etape.

Den samlede brændstoføkonomi på rundturen landede på 32,75 l/100 km - 3,05 km/l.


Et trin op, så kan man nå frontruden.



Konklusionen er klar. Scania’s nyeste kombination af stål, kunststof, blødt overtræk på sæder og senge og software til styring af motorer og gearkasser er et eksempel på, hvordan man kan udnytte energien bedst muligt - selvfølgelig hjulpet af manden bag rattet.

Og det er ikke kun energien fra brændstoffet, der er kælet for. Det gælder også den energi, man som chauffør skal lægge i sit arbejde. I førerhuset er der kælet for detaljerne, så arbejdsmiljø og arbejdsforhold ligger i allerforreste række.




Hvis man vil have det, kan man få elektrisk førerhustip.



Med hensyn til alle de nye detaljer og finesser, der findes i de nye lastbiler fra Scania, er det værd at kigge på Scania’s web-side. Men husk at filtrere alle de rosende ord, som Scania bruger. Den nye Scania kan umiddelbart ved sin blotte tilstedeværelse klare præsentationen unde at skulle bruge rosende ord i tredje grad. Og har man spørgsmål, er vi her på transportnyhederne.dk sikre på, at Scania’s sælgere og andet godtfolk vil stille op for at vise herlighederne frem, hvis man lægger vejen forbi en af forhandlerne, der i disse uger har besøg af de nye lastbiler.

Kortet viser den kørte rute på 173 kilometer. Oversigten nederst viser den samlede brændstoføkonomi og økonomien på de enkelte etaper.











Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Frederikshavn Havn kommer under kommunens ledelse
- Fire-akslet trailer kan tage to containere på en gang
- Vognmand fra Stenlille har fået en stor Volvo
- Transportvirksomhed i Horsens er kørt i Skifteretten
- Konkursramt transportvirksomhed i Glostrup havde 30 medarbejdere
- Transportfirma i Tilst kørte i knap tre år
- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Politiet tilbageholdt lastbil i Kalundborg
- Havn på Djursland nåede rekordomsætning for femte år i træk
- En plus en plus en plus en - bliver et 34 meter langt vogntog
- Vognmand fra Brylle hentede påhængsvogn til veksellad i Hedensted
- Tysk-italiensk joint venture har fået ok fra konkurrencemyndighederne

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst