Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Vogntog på 24 meter er fuldt elektrisk og har plads til 160 kubikmeter

Mandag 22. januar 2024 kl: 10:27
Af: Redaktionen

Vogntog på 24 meter er fuldt elektrisk og har plads til 160 kubikmeter
(Foto: 2 Fotografer)

Den svenske transportvirksomhed, Alltransport, der har hovedsæde i Norrköping omkring midtvejs mellem Jönköping og Stockholm, har i samarbejde med virksomheden Returpack, der står for det svenske retursystem, verdenspremiere på et syv-akslet batterielektrisk vogntog, der kan læsses både fra siden, bagfra og fra oven med op til 160 kubikmeter - 160 kubikmeter svarer til, hvad tæt på 160.000 fyldte en-liters kartoner af den slags, man bruger til juice, fylder

Det nye vogntog, som de to virksomheder sammen lancerer, er et syv-akslet vogntog på 24 meter med en batteri-elektrisk Volvo FH 6×2 Electric som forvogn med en tilhørenede fire-akslet påhængsvogn, der på svensk bliver til en Flexoekipage med en tilladt totalvægt på 64 tons.


Vogntogets opbygning er el-hydraulisk på flere leder. Siderne er el-hydraulisk betjente, og lastrummene på både forvogn og påhængsvogn kan tippes til siden. Derudover kan vogntoget læsses både bagfra, ovenfra og så fra siden.


- Vi fortsætter med at udfordre branchestandarderne og går forrest - også når det gælder mere avancerede opbygninger, som denne med 100 procent batteridrift, siger Mathias Lidén, der er administrerende direktør i Alltransport i Östergötland.


Den batteri-elektriske lastbil skal hovedsageligt transportere flasker og dåser i løs vægt mellem Returpacks forskellige anlæg i Sverige og Returpack's fabrik i Norrköping.


- Vi håndterer til stadighed øgede pantmængder og arbejder derfor løbende med at forbedre vore logistikløsninger og sikre, at vore transporter er bæredygtige, siger  Marie Skoog, der er logistikchef hos Returpack/Pantamera.


- Sammen med vores leverandøreer og den nye eldrevne flexoekipage har vi nu taget endnu et vigtigt skridt på vejen mod klimaneutralitet i 2030.


Fakta om det batterielektriske vogntog:
  • EL-lastbilen är en Volvo FH 6×2 Electric opbygget hos MT Eksjö - Eksjö Maskin & Truck AB - i Eksjö mellem Jönköping og Oskarshamn
  • Tilladt totalvægt - vogntoget: 64 tons
  • Batterikapacitet: 540 kWh - nominel kapacitet
  • Udnyttet kapacitet: 490 kW - kontinuerlig effekt

Selvom vogntoget kan rumme op mod 160.000 fyldte en-liters kartoner, må det ikke køre med dem, da vægten af de fyldte kartoner vil være på over 160 ton og dermed overgå vogntogets nyttelast flere gange.







Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Risikoen for social dumping er større end forventet
- Niveauet af social dumping er tårnhøjt på det danske arbejdsmarked
- Dagligvarerkoncern kører flere elektriske varebiler ind i hjemmeleveringen
- Flere lastbiler fra hollandsk producent kører fra fabrikken med en serviceaftale
- Kølehus i Vejle er blevet større og kølekæden styrket
- Digitale kørekort fra Færøerne skal kunne bruges i Danmark - og omvendt
- Distributionsvirksomhed misbrugte sin dominerende stilling
- Dieselmanipulation udløser straffe til fire personer hos tysk bilkoncern
- Tankstationskoncept får ny direktør
- Mindre transportvirksomhed i Hvidovre er gået konkurs
- Entreprenør i Roskilde har overført en hænger fra Jylland
- Fredag 23. maj 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst