Danske rederier bakker op om global regulering
Onsdag 22. september 2021 kl: 13:59
Af: RedaktionenOver 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries. Blandt underskriverne er mange danske rederier
"Det haster med at få drejet skibsfarten i en grøn retning - men det kan lade sig gøre. Derfor bør politikerne snarest indføre bindende mål, der skal presse den globale skibsfart til at reducere CO2-udledningen".
Så klart lyder opfordringen fra over 150 af verdens største rederier, maritime virksomheder og NGO’er, som nu kommer med en appel til ledere i hele verden.
I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:
- Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
- Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
- Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025
I Danmark møder initiativet bred opbakning med underskrifter fra blandt andet A.P. Møller - Maersk, Torm, Norden, Maersk Tankers og DFDS. Også rederiorganisationen Danske Rederier har skrevet under.
- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.
Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.
80-90 procent af verdenshandlen fragtes med skib. Skibstransport har det mindste klimaaftryk pr fragtet ton, men samlet set står skibsfarten for ca. tre procent af de globale CO2-udledninger.
- Der er momentum for at udrette noget virkelig stort i disse år. Vi ser, hvordan der bliver bestilt CO2-neutrale skibe, forsket i nye brændstoffer og investeret i energikilder, som kan være med til at levere energien til den grønne søtransport. Men vi mangler stadig den afgørende globale beslutning om skibsfartens CO2-udledning. Politikerne skal sætte foden ned og træffe et ambitiøst valg, siger Anne H. Steffensen.
Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:
- A. P. Møller - Maersk
- Bunker Holding Group
- Danish Ship Finance
- Danish Shipping
- DFDS
- Global Maritime Forum
- Maersk Broker
- Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
- Maersk Tankers
- Norden
- Port Esbjerg
- Port of Aarhus
- Torm
- Unifeeder
- ZeroNorth
- Ørsted
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |