Danske rederier bakker op om global regulering

Onsdag 22. september 2021 kl: 13:59
Af: Redaktionen

Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries. Blandt underskriverne er mange danske rederier


"Det haster med at få drejet skibsfarten i en grøn retning - men det kan lade sig gøre. Derfor bør politikerne snarest indføre bindende mål, der skal presse den globale skibsfart til at reducere CO2-udledningen".


Så klart lyder opfordringen fra over 150 af verdens største rederier, maritime virksomheder og NGO’er, som nu kommer med en appel til ledere i hele verden.


I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:
  • Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
  • Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
  • Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025

I Danmark møder initiativet bred opbakning med underskrifter fra blandt andet A.P. Møller - Maersk, Torm, Norden, Maersk Tankers og DFDS. Også rederiorganisationen Danske Rederier har skrevet under.


- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.  


Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.


80-90 procent af verdenshandlen fragtes med skib. Skibstransport har det mindste klimaaftryk pr fragtet ton, men samlet set står skibsfarten for ca. tre procent af de globale CO2-udledninger.


- Der er momentum for at udrette noget virkelig stort i disse år. Vi ser, hvordan der bliver bestilt CO2-neutrale skibe, forsket i nye brændstoffer og investeret i energikilder, som kan være med til at levere energien til den grønne søtransport. Men vi mangler stadig den afgørende globale beslutning om skibsfartens CO2-udledning. Politikerne skal sætte foden ned og træffe et ambitiøst valg, siger Anne H. Steffensen. 


Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:
  • A. P. Møller - Maersk
  • Bunker Holding Group
  • Danish Ship Finance
  • Danish Shipping
  • DFDS
  • Global Maritime Forum
  • Maersk Broker
  • Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
  • Maersk Tankers
  • Norden
  • Port Esbjerg
  • Port of Aarhus
  • Torm
  • Unifeeder
  • ZeroNorth
  • Ørsted




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.