Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

EU-Parlamentets transportudvalg har accepteret vejpakken fra EU-Kommissionen

Onsdag 22. januar 2020 kl: 11:24
Share  


Af: Redaktionen

Resultatet af trilog-forhandlingerne mellem de tre EU-institutioner - EU-Kommissionen, EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet - om den såkaldte vejpakke med ændringer for, hvordan vejtransporten i fremtiden skal afvikles på de europæiske veje, blev tirdag godkendt af EU-Parlamentets transportudvalg ved en urafstemning. Vognmandsorganisationen DTL kalder resultatet for en landvinding og et skridt mod en bedre fremtid

Kort før jul indgik repræsentanter for EU-Kommissionen, EU’s Ministerråd og EU-Parlamentet et kompromis og EU-Kommissionens vejpakke. Kompromisset strammer blandt andet reglerne for cabotagekørsel.


EU-Parlamentets transportudvalg - TRAN - har formelt skulle godkende resultatet, og debatter og afstemninger i udvalget har tidligere været præget af særligt østeuropæiske modstandere af regulering af vejtransportområdet.


En afstemning i transportudvalget tyder på, at der er sket en ændring i udvalgets holdning til vejpakken.


De foreslåede regler om udstationering, som blandt andet indbefatter aflønning af chauffører i det land, hvor de kører indenrigskørsel, blev stemt igennem med 27 stemmer mod 22. Ændringer i køre- og hviletidsreglerne blev vedtaget med 27 stemmer mod 17 - og stramninger af cabotagereglerne gik igennem udvalget med 32 stemmer imod 17.


Hos vognmandsorganisationen DTL er vurderingen, at der store muligheder for, at resultatet også bliver godkendt i hele EU-Parlamentet


- Vi er godt tilfredse med udfaldet. Det er en landvinding for transporterhvervet og et skridt mod en bedre fremtid for alle vognmænd og chauffører i fællesskabet, siger DTL’s administrerende direktør Erik Østergaard i en kommentar til afstemingerne i udvalget.


For cabotagekørslen gælder det, at reglerne nu strammes: 
Tre ture med gods i Danmark i løbet af syv dage vil fortsat være tilladt, men nu efterfulgt af karensperiode på fire dage, hvor man skal forlade landet. Lastbilen skal vende tilbage til hjemlandet hver 8. uge. EU’s medlemslande kan indføre samme regler for kombinerede transporter. 


Reglerne strammes også for anvendelse af chauffører i de enkelte medlemsstater: Cabotagekørsel, kombineret transport og tredjelandskørsel bliver omfattet af udstationeringsreglerne fra dag ét. Det betyder med få undtagelser dansk løn til udenlandske chauffører, der kører transport i Danmark.


På køre- og hviletidsområdet vil der fortsat være forbud mod at afholde det lange ugehvil i førerhuset, og der vil fortsat være krav om maksimalt 90 timers kørsel i en to ugers referenceperiode.  Men hvad angår weekendhvil slækkes reglerne til fordel for transporterhvervet: To korte weekendhvil for internationale chauffører tillades mod tilsvarende afspadsering efterfølgende. Til gengæld kommer der nye retningslinjer og krav til indretning af rastepladser. Der stilles også krav om planlægning af kørslen, så chaufføren kan komme hjem hver tredje uge.


På kontrolsiden indføres en ny digital tachograf i lastbiler senest i 2025. Og postkasseselskaber bekæmpes med forskellige krav om registreringspligt og dokumentation vedrørende etablering, kapitalkrav og bankgarantier.


Resultatet af afstemningerne i Parlamentets udvalg skal godkendes af det samlede EU-Parlament. Ifølge Erik Østergaards vurdering ventes det, at det ikke vil skabe problemer.


- Der har været langstrakte trilogforhandlinger mellem parterne i EU. Derfor forventer vi ikke, at der vil komme væsentlige ændringer. Men vi hæver ikke armene, før de sidste godkendelser er kommet i hus, siger han.




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Vognmænd og transportkøbere viser stigende interessere for gas
- Kemikalieudslip fra lastbil udløste trafikale udfordringer
- Portluskerne er en længere fortælling værd
- Himmerlandsk vognmand valgte fire-akslet Volvo
- Lavere lokale hastighedsgrænser i byerne er emnet på høring
- Vognmand i Vissenbjerg valgte vogn med gående gulv
- Container-transportør tager to med brænstofbesparelser
- Energiselskab får ny markedsdirektør
- Italiensk trækker runder 1.000.000 kilometer med flere chauffører
- Elektrisk lastbil udløser spørgsmål om CO2-udslip og bæredygtighed
- EU afsætter 150 millioner euro til transport af vigtige medicinske artikler
- Randersvirksomhed sætter nye slidbaner på for Michelin

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst