Viden om dieselforbrug giver gevinst
Onsdag 10. september 2008 kl: 12:10
Af: RedaktionenAdministrerende direktør hos Comlog A/S peger på chaufførtræning, som et af midlerne til at udnytte brændstoffet bedre. Også mindre svind kan give positive resultater
![]() | |
|
Modulet åbner for en mere utraditionel mulighed for at transportvirksomheder kan belønne de chauffører, som med det nye modul beviseligt har dokumentation for, at de kører til gavn for både økonomi, køretøj og miljø.
Beløn for eksempel den chauffør i virksomheden, som i en given periode har kørt mest økonomisk i en intern konkurrence, hvor alle parter i sidste ende er vindere, lyder opfordringen fra Comlog.
- Når så 50 chauffører har kørt pænt økonomisk i 3 måneder, har vognmanden sparet mere end 30.000 kroner. Og det koster ham kun et weekend ophold til 3.000 kroner, siger Søren Als Christiansen, der er administrerende direktør i Comlog A/S.
- Den skjulte bonus ligger i at chaufførerne i den periode også passer bedre på deres køretøj, bremser slides mindre plus at gearkasse og motor holder længere, siger han videre.
Tomgang er en dieselsluger
- Mange tænker ikke over, hvor længe de holder i tomgang. Men tomgang er en dieselsluger, siger Søren Als Christiansen og giver et eksempel:
- Hvis vi anslår, at en lastbil bruger 3 liter diesel for hver times tomgang, så opnår man let en årlig bundlinjeforbedring på 48.000 kr. for en bilpark med 50 lastbiler, hvis tomgangen reduceres med blot en halv time om dagen. Og som bonus en positiv effekt på CO2 udledningen.
Spar tid med automatisk registrering
Comlog peger også på, at manuel registrering og kontrol af tankninger og afregninger er en tidsrøver. Chaufføren skal skrive en tankrapport, som afleveres på kontoret, hvor den kontrolleres op mod dieselafregningerne og det faktiske forbrug. Netop på grund af tidsforbruget nøjes mange med stikprøver eller dropper helt kontrol og opfølgning. Men der ligger mange besparelsesmuligheder og med det rigtige værktøj findes disse med garanti.
- Brændstofmodulet er oplagt til at automatisere kontrolprocessen, siger Søren Als Christiansen og giver et hurtigt regnestykke:
Hvis der spares 30 timer om måneden på kontoret til kontrol af chaufførernes tankrapporter og tankselskabets fakturaer bliver det på årsbasis til 360 timer. 360 timer, som kan bruges på mere værdiskabende opgaver.
Bundlinjen kan også forbedres ved at bruge systemet til at identificere de tankninger, der foretages på tankstationer, som man ikke har en særlig gunstig prisaftale med. En af kunderne hos Comlog estimerer, at han kan forbedre sin bundlinje med 750.000 kroner ved kun at benytte tankstationer, hvis selskab han har prisaftale med.
Synliggørelse af dieselsvind
Langt de fleste chauffører er 100 procent loyale. Men desværre er der "sorte får" i flokken, som på uhæderlig vis supplerer lønnen med diesel.
Det er også et punkt, som Comlog fermhæver i forbindelse med det nye modul.
- Tyveri af diesel mens chaufføren sover eller mens bilen holder parkeret er også et stigende problem. En større kendt dansk transportvirksomhed anslår sit dieselsvind til over 13 millioner kroner om året, en svensk transportvirksomhed i Göteborg melder dieseltyveri for omregnet 160.000 kroner, men rækken af eksempler er lang, fremfører Comlog.
- Med Comlogs brændstofmodul har man en fantastisk hjælp til at forbygge, reducere, synliggøre og følge op på svind af diesel. For eksempel ses differencer mellem bilens faktiske forbrug og det påfyldte antal liter tydeligt og giver mulighed for hurtig og præcis opfølgning. Og hvis dieselsvind kan reduceres med blot 50 liter pr. lastbil om måneden, giver det ved 50 biler 240.000 kroner direkte på bundlinjen.
- Vi estimerer, at den værdi, man opnår alene ved brug af tank- og brændstofmodulerne, kan forrente investeringen i et Comlog flådestyringssystem. Den værdi, som andre funktioner og features skaber, som for eksempel positionering, Køre-/hviletid, Digitacho-download, besked og ordrehåndtering, er dermed ekstra bonus, siger Søren Als Christiansen.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Fire-akslet trailer med rullepresenning er gået til Skibby
- Fynsk vognmand tog to tip-trailere med fra Hedensted
- Flere lastbiler fra hollandsk producent kører fra fabrikken med en serviceaftale
- Entreprenør i Roskilde har overført en hænger fra Jylland
- Tip-trailer har plads til 61,5 kubikmeter i kassen
- Tre franske er sendt til Vejbæk ved Padborg
- Solceller på taget kan levere energi og CO2-reduktioner andre steder
- Vognmand kørte to kærrer hjem til Køge
- Universalværksted i Holstebro er blevet center for eftermarkedsdele
- Elektrisk lastbil fra Sverige rækker 600 kilometer og lader op på 40 minutter
- Ny 11-liters dieselmotor øger effektiviteten med bedre brændstoføkonomi og mindre vægt
- Galvaniseret sværlasttrailer har containerlåse og U-skinne til ramper
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |