VOGNMANDSORGANISATION HAR KOMMENTERET SKATTEUDSPIL:
SVM-regeringens vil sænke skatteprocenten fra 15 til 10 procent for virksomheder, der indgår i et generationsskifte. Skattemyndighedernes skøn over virksomhedens værdi skal fremover afløses af et skema, hvor virksomhedsejerne efter nærmere retningslinjer selv kan foretage værdisætningen. Vognmandsorganisationen DTL finder initiativet positivt.
- Der sker i disse år en omfattende konsolidering i transportbranchen, og samtidig er familieejede virksomheder meget fremherskende blandt vognmændene, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Rigtig mange danske transportvirksomheder, fra mastodonter til de mindre, står over for at skulle ejerskiftes i løbet af de næste ti år. Så der er en markant fordel i, at en virksomhedsoverdragelse sker på en så skatte- og kapitalmæssig lempelig og ensartet måde som muligt, siger han videre.
Erik Østergaard peger på, at en skattesænkning på overdragelse og generationsskifte kan betyde, at man i tide sikrer, at det er de rigtige personer, der overtager virksomheden. Samtidig undgår man, at virksomheden bliver drænet for kapital, som kunne være brugt til investeringer i virksomheden.
- Selv om tendensen i tiden er at blive langt længere på arbejdsmarkedet, vil en skattesænkning på overdragelse formentlig give flere et incitament til at afhænde virksomheden i tide og give nye kræfter større lyst til at overtage. Det kan også give et skub til den nødvendige grønne omstilling og dermed større konkurrencedygtighed, vurderer Erik Østergaard.
SVM-Regeringen foreslår, at initiativerne indføres med virkning fra 1. oktober 2024.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Nordtysklands største havn tog hul på året med positive tal
- Affaldsvirksomhed bærer resultaterne frem med elektroniske løsninger
- Asfaltindustrien advarer mod asfaltpirater
- Flyttefirma endte med mere end en tom kasse
- Galvaniseret sværlasttrailer har containerlåse og U-skinne til ramper
- Motorstyrelsen varsler kontrol i Aarhus
- Bekendtgørelse om godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer er sendt i høring
- Timesatser for udenlandske chauffører på veje i Danmark bliver reguleret
- Energiselskab afslutter 2024 med et tilfredsstillende resultat
- Flere sneplove, planer for busser og letbane og større fokus på cykelstier skal hjælpe trafikken i snevejr
- Brancheorganisation vil have omstillingen af den tunge vejtransport op i gear
- Anklageskrift mod chauffør fyldte 19 sider
Skriv din kommentar:
Skattesænkning kan sætte skub i generationsskifte hos vognmænd
Mandag 22. juli 2024 kl: 10:58
Af: RedaktionenSVM-regeringens vil sænke skatteprocenten fra 15 til 10 procent for virksomheder, der indgår i et generationsskifte. Skattemyndighedernes skøn over virksomhedens værdi skal fremover afløses af et skema, hvor virksomhedsejerne efter nærmere retningslinjer selv kan foretage værdisætningen. Vognmandsorganisationen DTL finder initiativet positivt.
- Der sker i disse år en omfattende konsolidering i transportbranchen, og samtidig er familieejede virksomheder meget fremherskende blandt vognmændene, siger Erik Østergaard, der er administrerende direktør i DTL.
- Rigtig mange danske transportvirksomheder, fra mastodonter til de mindre, står over for at skulle ejerskiftes i løbet af de næste ti år. Så der er en markant fordel i, at en virksomhedsoverdragelse sker på en så skatte- og kapitalmæssig lempelig og ensartet måde som muligt, siger han videre.
Erik Østergaard peger på, at en skattesænkning på overdragelse og generationsskifte kan betyde, at man i tide sikrer, at det er de rigtige personer, der overtager virksomheden. Samtidig undgår man, at virksomheden bliver drænet for kapital, som kunne være brugt til investeringer i virksomheden.
- Selv om tendensen i tiden er at blive langt længere på arbejdsmarkedet, vil en skattesænkning på overdragelse formentlig give flere et incitament til at afhænde virksomheden i tide og give nye kræfter større lyst til at overtage. Det kan også give et skub til den nødvendige grønne omstilling og dermed større konkurrencedygtighed, vurderer Erik Østergaard.
SVM-Regeringen foreslår, at initiativerne indføres med virkning fra 1. oktober 2024.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Nordtysklands største havn tog hul på året med positive tal
- Affaldsvirksomhed bærer resultaterne frem med elektroniske løsninger
- Asfaltindustrien advarer mod asfaltpirater
- Flyttefirma endte med mere end en tom kasse
- Galvaniseret sværlasttrailer har containerlåse og U-skinne til ramper
- Motorstyrelsen varsler kontrol i Aarhus
- Bekendtgørelse om godkendelse af nye motorkøretøjer og påhængskøretøjer er sendt i høring
- Timesatser for udenlandske chauffører på veje i Danmark bliver reguleret
- Energiselskab afslutter 2024 med et tilfredsstillende resultat
- Flere sneplove, planer for busser og letbane og større fokus på cykelstier skal hjælpe trafikken i snevejr
- Brancheorganisation vil have omstillingen af den tunge vejtransport op i gear
- Anklageskrift mod chauffør fyldte 19 sider
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |