ANALYSE FRA KLIMARÅDET:
I den analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport", som Klimarådet har lagt på bordet - og på nettet torsdag - spåes biogas at få en mindre rolle, når det gælder den tunge vejgodstransport. Klimarådet vurderer, at der ikke er nok bæredygtige biomasseressourcer på europæisk plan til for alvor at drive den tunge vejgodstransport, samtidig med at der også kan blive hårdt brug for biogassen andre steder
- Hvis vi satser på gas, så kan det i værste fald ende med at blive en fossil blindgyde, hvor vi øger forbruget af naturgas, fordi der ikke er nok biogas, siger næstformanden i Klimarådet, Niels Buus Kristensen, der også er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.
Ifølge Klimarådet bør regeringen derfor ikke aktivt forsøge at fremme brugen af gaslastbiler i form af eksempelvis tilskud til gaslastbiler og gasinfrastruktur. Det betyder blandt andet, at gas efter Klimarådets opfattelse bør udfases fra støttepuljerne til tung vejgodstransport.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
Skriv din kommentar:
Gas kan blive en blindgyde
Torsdag 14. oktober 2021 kl: 09:19
Af: RedaktionenI den analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport", som Klimarådet har lagt på bordet - og på nettet torsdag - spåes biogas at få en mindre rolle, når det gælder den tunge vejgodstransport. Klimarådet vurderer, at der ikke er nok bæredygtige biomasseressourcer på europæisk plan til for alvor at drive den tunge vejgodstransport, samtidig med at der også kan blive hårdt brug for biogassen andre steder
- Hvis vi satser på gas, så kan det i værste fald ende med at blive en fossil blindgyde, hvor vi øger forbruget af naturgas, fordi der ikke er nok biogas, siger næstformanden i Klimarådet, Niels Buus Kristensen, der også er forskningsleder ved Transportøkonomisk Institutt i Oslo.
Ifølge Klimarådet bør regeringen derfor ikke aktivt forsøge at fremme brugen af gaslastbiler i form af eksempelvis tilskud til gaslastbiler og gasinfrastruktur. Det betyder blandt andet, at gas efter Klimarådets opfattelse bør udfases fra støttepuljerne til tung vejgodstransport.
Interesserede kan læse Klimarådets analyse "Veje til klimaneutral lastbiltransport" her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Bilister i el-biler vælger færgen over Kattegat
- De første batteritog må køre på danske skinner
- Fem 13-liters tilpassede lastbilmotorer driver indlandsfragtskib
- Samarbejde kommer på sporet med direkte tog til Berlin og Prag
- Dansk og spansk selskab tilbyder en elektrisk pakke med lastbiler og opladning på abonnement
- Transportvirksomhed syd for Aarhus har fået depotopladning
- Nyt selskab skal gøre opladning nemmere og billigere
- Transportvirksomhed i Kolding investerer i elektriske lastbiler
- Ubrugte midler flyttes til en anden pulje
- Ladeinfrastruktur til Østbanen på Sjælland får 83 millioner i tilskud
- Chiptuning af lastbiler udløste fængselsstraf
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |