Rederiorganisation er skuffet over udspil til klimatiltag
Onsdag 28. oktober 2020 kl: 10:51
Af: RedaktionenHåbet var lysegrønt, men resultatet af de netop overståede møder i IMOs arbejdsgruppe om en fremtidig CO2-regulering af skibe er endt som en noget mørkere nuance af grøn, mener rederiorganisationen Danske Rederier
Hele sidste uge blev det blevet drøftet af medlemsstaterne, hvordan man kan indrette reguleringen, så handelsskibe i fremtiden kan blive mindre klimabelastende.
Men uenighederne har været så store, at den aftale, som arbejdsgruppen nu sender videre i IMO, ikke vækker den store glæde hos Danske Rederier.
- Umiddelbart er det et nedslående resultat, og vi må bare konstatere, at IMO’s medlemslande desværre ikke kunne levere varen i denne omgang, siger Maria Skipper Schwenn, der er direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier.
- Det er bekymrende for danske rederier, som klart og tydeligt efterspørger en regulering, der kan håndhæves, fremmer innovation og omstilling frem mod CO2-neutralitet og endelig tager højde for små og store rederier og forskellige skibstyper, siger hun videre.
Aftalen indeholder en række tekniske krav, som skibene skal leve op til i 2023. Herudover har arbejdsgruppen besluttet en række operationelle krav om, hvordan man driver skibet. Men det er reelt uden konsekvens, hvis ikke man lever op til de operationelle krav, påpeger Danske Rederier.
- Denne vage regulering må der tages fat på, når IMO samles virtuelt fra 16. november i Miljøkomitéen. Her skal alle kræfter kastet ind på at opnå en regulering, der rent faktisk garanterer effektivitetsforbedringer og giver incitament til investering i og overgang til grønne brændstoffer, siger Maria Skipper Schwenn.
Regulering på flådeniveau
Vælger man at se på de enkelte skibes CO2-udledning fremfor den samlede flådes udledning, fjerner man efter Danske Rederiers mening incitamentet til at investere i og udvikle de grønneste nul-emissionsskibe.
- Helt overordnet er vi tilhængere af, at man ser på de faktiske forhold og ikke binder sig til teoretiske udledninger. Containerskibe og passagerskibe skal naturligvis ikke måles på samme måde. Og så skal skibene måles på, hvor meget de faktisk har transporteret og ikke på, hvor meget de har plads til, siger Maria Skipper Schwenn.
I november skal miljøkomiteen under IMO godkende oplægget til beslutning, hvorefter flere forhandlinger følger i foråret.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Virksomheder skal betale 100 millioner kroner
- Stor havn i Sydvestjylland bliver medlem af globalt innnovationsnetværk
- Tønder og pallecontainere med dieselolie er skyllet i land ved Agger
- Flere rejste med færgerne i Dannmark og færgerne til udlandet
- Grønlandsk havn skal have ny orlogskaj
- Rederiorganisationer fra syv store søfartsnationer bakker op om nuludslipsmål
- Esbjerg Havn udvides med 53 hektar
- Krigsforsikring er vigtigste maritime tiltag i regeringens nye lovprogram
- Dansk tankskibsrederi udvider sin flåde med skib på 130 meter
- Dansk-baseret transport- og speditionsfirma køber luft- og søfragtaktiviteter i Polen og Tyskland
- Landstrømsanlæg til havnen i Fredericia er sendt i udbud
- Ny containerterminal i Fredericia blev indviet i weekenden
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |