Klik venligst

Klik venligst

Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

Landvind og solceller meget tæt på at blive støttefri

Mandag 9. december 2019 kl: 11:08
Share  


Af: Redaktionen

Prisen på landvindmøller og solcelleparker er nu så lav, at det tyder på, de meget snart kan opføres helt uden støtte. Resultatet af dette års såkaldte teknologineutrale udbud, hvor landvindmøller og solcelleanlæg konkurrerer om støtte, har for andet år i træk vist historisk lave støttesatser. Støttesatsen faldt med ca. 30 procent i forhold til sidste år

Sidste års støtte til landvindmøller og solcelleanlæg lød på rekordlave 2,27 øre pr. kilowatttime. I år er støtten faldet yderligere, så den nu er på 1,54 øre. Dermed fortsætter tendensen fra sidste år. Det tyder på, at flere og flere projekter bliver gennemført uden statslig støtte. Det skaber mulighed for at støtten kan bruges til andre teknologier, hvor behovet er større.


- Vi har fået langt mere vedvarende energi for langt færre penge end forventet. Det er gode nyheder for den grønne omstilling. Det er gået virkelig stærkt, og meget hurtigere end forventet. Støttesatsen er faldet med yderligere 30 procent på bare et år, siger klima- energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).


De lave støttesatser betyder, at udbuddet i 2019 resulterer i næsten dobbelt så meget vedvarende energi som forventet, til omtrent to trediedele af det afsatte budget. Sidste års udbud ledte til fem gange så stor udbygning som forventet. Udbuddene i 2018 og 2019 leder samlet set til en udbygning på over 2,5 gange så meget vedvarende energi som forventet, til halvdelen af det forventede støttebudget.


- De lave støttesatser betyder, at pengene kan gøre gavn andre steder, hvor behovet er større. Det kan være støtte til udvikling af teknologier, der gør det muligt at lagre og omdanne den grønne strøm til eksempelvis brændstof til fly og skibe, siger Dan Jørgensen.


Tidligere i år blev det besluttet at flytte 339 millioner kroner fra støtte til vedvarende energi til andre dele af den grønne omstilling. Af de 258 millioner kroner, der blev afsat til udbuddet i år er omkring to trediedele blevet udmøntet, hvilket indikerer, at flere og flere projekter bliver opstillet uden støtte. Der forventes at blive indgået kontrakt med alle tilbudsgivere.
Vedvarende energi og strøm fra vind og solceller er centrale i at få udfaset fossile brændsler. Der gives støtte til stort set lige meget vindenergi og solenergi, målt på kapacitet.


Fakta:
  • Det teknologineutrale udbud blev sat i gang 27. september med frist for tilbud 27. november
  • Budgettet er på 258 millioner kroner (2019-priser) med et budloft på 6 øre/kWh
  • I alt forventes der at blive indgået syv kontrakter svarende til alle indkomne tilbud - heraf to kontrakter med samlet 72 MW landvindmøller, to kontrakter med samlet 97 MW landvindmøller og solceller og tre kontrakter med samlet 83 MW solcelleanlæg (DC effekt).
  • Det gennemsnitlige vægtede vindende pristillæg ligger på 1,54 øre/kWh, i 2018 var det 2,27 øre/kWh
  • Med de modtagne tilbud vil hele udbudsbudgettet ikke blive udmøntet. Der vil være en rest på 101 millioner kroner (2019-priser)
  • Den forventede pris pr. MW (landvindækvivalenter) var på 6,1 millioner kroner ved aftalens indgåelse, mens det reelt er endt på 1,1 millioner kroner pr MW (landvindækvivalenter). Det er et fald på ca. 82 procent i MW-prisen




Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Elektrisk transportminister skrev Danmarkshistorie
- Postkoncerns lastbiler tanker fossilfri biodiesel
- Fredag 25. september 2020 ligger brændstofpriserne på følgende niveau
- Virksomheder vil blive ramt af vejafgifter for lastbiler
- Mejeri-koncern kører ud med elektrisk mælkebil
- Transportorganisation taler for intelligente kørselsafgifter
- Pensionsbranchen melder klar til at investere i udbygning af elnettet
- Brændstofpriserne i 2020 ligger på niveau med priserne i 2010
- Kilometerafgift er dyr og kompliceret skatteopkrævning
- - Interessant
- Transportsektoren skal køre ad forskellige veje mod mere bæredygtighed
- Transporten kan levere betydeligt bidrag til 70 procent-mål i 2030

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst