Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp
Forsiden
      

217 busser fra samme leverandør er kørt ud i Norge

Torsdag 29. august 2019 kl: 11:41
Share  


Af: Redaktionen

217 busser fra samme leverandør er kørt ud i Norge
Et lille udvalg af de i alt 217 busser, som Iveco Bus har leveret til Vy Buss AS.

Iveco Bus har gennemført sin hidtil største leverance af busser i Norge. Leverancen på i alt 217 rutebusser og busser til mere end bybuskørel, der er leveret til VyBuss AS - tidligere Nettbuss AS - omfatter tre forskellige udgaver af Iveco’s Crossway. De første busser blev sat i drift 30 juni


De nye Iveco Crossway-busser skal betjene Øvre og Nedre Romerike - to områder, der ligger lige øst for oslo. I Øvre Romerike er busserne stationeret i Eidsvoll, Årnes, Maura, Gardermoen og Ask, mens de i Nedre Romerike har tilholdssted på Bjørkelangen, Hemnes, Trøgstad, Rømskog og Enebakk. 
Udbuddet, som de 217 busser kører i, løber over otte år med mulighed for at blive forlænget med op ti ltre år.


Om de tre udgaver af Crossway:
Alle de 217 busser er af typen Iveco Crossway, men i tre forskellige udførelser. 
  • Den største andel - 110 enheder - er Crossway LE Line laventré-busser på 14,5 meters længde og med tre aksler. Busserne har 57 siddepladser og 52 ståpladser og er leveret med Cursor 9-motorer på 360 hk.
  • Den næststørste andel - 67 enheder - er to-akslede Crossway LE Line laventré-busser på 12,1 meters længde og Tector 7-motor på 320 hk. Disse busser har 45 siddepladser og 39 ståpladser.
  • Den mindste andel - 40 enheder - er to-akslede Crossway NF Line på 13,0 meter med normalhøjt gulv og med Tector 7-motor på 320 hk. Disse busser har 49 siddepladser og 29 ståpladser.

Begge motorvarianter i busserne til VyBuss er fabriksgodkendt til at køre på 100 procent HVO.

Busserne er udstyret i forhold til det område, de skal køre i. Nogle har sandstrøere, der kan sikre vejgrebet på glatte vinterveje, mens alle buser har store TFT-infoskærme og USB-ladekontakter, så passagerene kan få strøm på deres mobile enheder under kørsel.

Et specielt træk ved busserne er lys-baren på taget, der giver et bedre fjernlys, som øger sikkerheden i områder med begrænset gadelys.















Klik venligst

© Copyright 2020 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Dato-fejl betyder forlænget ansøgningsfrist
- Banedanmark får ny anlægsdirektør
- FynBus byder el-kørestolsbrugere velkomne i bussen
- Flypassager havde kokain i sin bagage
- BRT-koncept kan fremtidssikre stort erhvervsområde vest for København
- Trafikselskab gør status over arbejdsklausul
- Aalborg’s Plusbusvej er på vej ud i virkeligheden
- Hurtigfærge kan kobles på landstrøm fra maj
- Det første letbanetog er på vej til Odense - med lastbil
- Minister sætter fokus på dansk trafiksikkerhed under FN-konference
- - Det skal igen være trygt at færdes i trafikken
- Klip får bilister til at droppe mobilen

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst

Klik venligst



Klik venligst