Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
CASE PÅ BANEGODSKONFERENCE:

Manglende forarbejde og samarbejde er skyld i tom godsterminal i Hirtshals

Mandag 23. november 2015 kl: 09:59
Af: Mikael Friis

Den nybyggede godsbaneterminal i Hirtshals ligger øde hen som et eksempel på, hvordan man ikke skal gøre, hvis man vil flytte godstransport fra landevejene til skinnerne. Her har man nemlig så sent som i år indviet en ny godsterminal til godt 30 millioner kroner fra Togfonden uden at sikre sig, at der også er mulighed for at få de ønskede godstog frem og tilbage på det eksisterende skinnenet

Et af problemerne er opdelingen af skinnenettet i regionale og nationale enheder. Den sidste del af skinnenettet fra Hirtshals til Hjørring drives af Nordjyske Jernbaner, og her blev man ikke taget i ed, da banegodsterminalen i Hirtshals blev planlagt og etableret. Den store tyske togoperatør DB Schenker ønskerde at køre tre ugentlige heltog på op til 600 meter fra Hirtshals til Hjørring og videre ned gennem Jylland til Tyskland og det øvrige Europa. Godstogene vil kun erstatte ca. 240 sættevognstræk om ugen.


Nordjyske Jernbaner kan ikke give plads til de ønskede godstog, da der kører fyldte passagertog på strækningen på de ønskede tidspunkter. Derfor ligger banegodsterminalen i Hirtshals indtil videre ubenyttet hen.På Dansk Banegods’ konference blev Hirtshals-eksemplet taget frem til skræk og advarsel. Manglende koordinering mellem forskellige aktører på området giver politikerne gode undskyldninger for ikke at bevilge penge til ny infrastruktur til banegodstransport.


I dag tager det ca. 5 timer at køre gods med lastbil fra Hirtshals til den dansk-tyske grænse. I den nuværende baneopsætning vil det tage ca. 11 timer at transportere godset den samme strækning med tog, og det har ind til videre skræmt transportkøberne væk.


Administrerende direktør for Hirtshals Havn, Jens Kirketerp Jensen, fremlægger case om banegodsterminalen i Hirtshals, der har kostet over 30 millioner kroner, men som endnu ikke er taget i brug - blandt andet på grund af manglende koordinering mellem de forskellige banegodsaktører (foto: David Perrin).



Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Skanderborg-virksomhed er endt i konkurs
- Seks meldes døde
- Entreprenør tog tre tre-akslede tandem-trækkere med til Herskind
- Dem fra Nordlunde har fået en ny fire-akslet maskinanhænger
- Havn investerer og reducerer sin gæld
- Ny limfjordsforbindelse bliver emne på samråd med transportministeren
- Overføringsanhænger skal føre containere til og fra opgaverne
- Slagelse-virksomhed skal bruge to nye trækkere til entreprenøropgaver
- 23-årig kørte i stjålet lastbil
- Pusher-trækker skal tage læsset med gyllevogne med mere
- Beskæftigelsen steg med 33.600 på et år
- Fragtfirma medbringer truck til lasten

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst