Ny aftale om nulemissionszoner udløser glæde hos bilimportører
Mandag 12. februar 2024 kl: 05:00
Af: RedaktionenHos interesseorganisationen De Danske Bilimportører er man gladefor den nye politiske aftale, som giver kommunerne mulighed for at indføre nulemissionszoner. - Det er væsentligt, at kommunerne får mulighed for at træffe beslutning om nulemissionszoner nu, så de kan træde i kraft i 2030, siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i De Danske Bilimportører
Den nye politiske aftale, der vil give kommunerne lov til at indføre nulemissionszoner, er et skridt i retningen mod en grønnere bilpark. Nulemissionszoner udelukker fossile biler, hvilket betyder mindre luftforurening samt klima- og miljøfordele.
- Vi er rigtig glade for aftalen og ser frem til, at flere kommuner får muligheden for at indføre nulemissionszoner. Partikelforurening har flere negative konsekvenser, som nulemissionszonerne kan mindske, siger Mads Rørvig.
Udover at zonerne kan mindske luftforurening, peger man hos De Danske Bilimportører på, at de også kan skabe et større incitament til at skifte den fossile bil ud med eksempelvis en el-bil.
- Det er væsentligt, at kommunerne får mulighed for at træffe beslutning om nulemissionszoner nu, så de kan træde i kraft i 2030. Det giver bilejerne mulighed for at planlægge deres skift til el-bil, så omstillingen bliver mere overskuelig. Flere vil søge over mod el-bilen inden 2030, hvorfor de grønne effekter vil kunne ses tidligere, påpeger Mads Rørvig.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Vognmand i Nordsjælland har fået ny tre-akslet forvogn med wirehejs
- Uddannelsescenter får støtte til både lagerautomat og droner
- AMU-center får støtte til at sende fire hold ud i verden
- To tredjedele anser teknologi for at være afgørende for vækst
- Røde postkasser bliver solgt - og penere går til Danmarks Indsamling
- Færdselsstyrelsen har udsendt to nye bekendtgørelser
- Tysk og svensk lastbilproducent har godt 82 procent af markedet
- Bestanden af elektriske lastbiler er vokset med knap 55 procent på et år
- To mærker er kørt frem - de øvrige tilbage
- Bestanden af tunge lastbiler er vokset med 339
- Svensk færgerederi ser lysere tider forude
- Tre-akslet påhængsvogn blev overført til Kalundborg
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





