Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Danske rederier bakker op om global regulering

Onsdag 22. september 2021 kl: 13:59
Af: Redaktionen

Over 150 af de største rederier, maritime virksomheder og organisationer kommer med en klar appel til verdens ledere: Sørg for at regulere skibsfarten globalt, hvis målene i Paris-aftalen skal indfries. Blandt underskriverne er mange danske rederier


"Det haster med at få drejet skibsfarten i en grøn retning - men det kan lade sig gøre. Derfor bør politikerne snarest indføre bindende mål, der skal presse den globale skibsfart til at reducere CO2-udledningen".


Så klart lyder opfordringen fra over 150 af verdens største rederier, maritime virksomheder og NGO’er, som nu kommer med en appel til ledere i hele verden.


I et ’Call to Action’ beder kredsen af underskrivere politikerne om tre ting:
  • Vedtag et mål om CO2-neutral skibsfart i 2050 og lav en realistisk plan for implementering i IMO (FNs søfartsorganisation)
  • Støt storskalaprojekter for dem, der tør gå forrest for at udvikle løsninger inden for skibsbygning, infrastruktur i havne og udvikling af ny brændstof.
  • Skab rammer, som gør valget af nulemissionsskibe og grønt brændstof til det oplagte valg i 2030 med indførelse senest i 2025

I Danmark møder initiativet bred opbakning med underskrifter fra blandt andet A.P. Møller - Maersk, Torm, Norden, Maersk Tankers og DFDS. Også rederiorganisationen Danske Rederier har skrevet under.


- Vi går benhårdt efter at blive CO2-neutrale i 2050, men hvis det skal lykkes, har vi brug for lovgivning, der driver og understøtter omstillingen til grønne brændstoffer. De skibe, der bliver bygget i de kommende år, vil også være på verdenshavene, når vi nærmer os 2050, så det haster, siger administrerende direktør i Danske Rederier, Anne H. Steffensen.  


Det er nonprofitorganisationen, Global Maritime Forum, der har taget initiativ til at samle underskrifterne og råbe politikerne op forud for COP26 i november.


80-90 procent af verdenshandlen fragtes med skib. Skibstransport har det mindste klimaaftryk pr fragtet ton, men samlet set står skibsfarten for ca. tre procent af de globale CO2-udledninger.


- Der er momentum for at udrette noget virkelig stort i disse år. Vi ser, hvordan der bliver bestilt CO2-neutrale skibe, forsket i nye brændstoffer og investeret i energikilder, som kan være med til at levere energien til den grønne søtransport. Men vi mangler stadig den afgørende globale beslutning om skibsfartens CO2-udledning. Politikerne skal sætte foden ned og træffe et ambitiøst valg, siger Anne H. Steffensen. 


Følgende danske rederier og virksomheder har underskrevet:
  • A. P. Møller - Maersk
  • Bunker Holding Group
  • Danish Ship Finance
  • Danish Shipping
  • DFDS
  • Global Maritime Forum
  • Maersk Broker
  • Maersk Mc-Kinney Møller Center for Zero Emission Shipping
  • Maersk Tankers
  • Norden
  • Port Esbjerg
  • Port of Aarhus
  • Torm
  • Unifeeder
  • ZeroNorth
  • Ørsted




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Ny elektrisk motor er en del af større batteri-elektrisk lastbilprogram
- Green Truck Award endte igen hos Scania
- Stort havvindsudbud kan sikre brændstof til skibsfarten
- Danmarkshistoriens største havvindsudbud er sat i gang
- Fredag 19. april 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Erhvervsorganisation efterlyser samlet grøn plan for transport i Danmark
- Havn på Jyllands top er tæt på 70 procents CO2-reduktion
- Havneby i det vestlige Sverige får et elektrisk ladehub
- Virksomheden med flest elektriske betonbiler har hjemsted i Danmark
- Skandinavisk samarbejde om CO2-transport og lagring er faldet på plads
- Fint med nye grønne penge, men nej til mere bureaukrati
- Fornuftig kompensation for belastende dieselafgift

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst