Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Containerskib skal sejle på sprit

Onsdag 7. juli 2021 kl: 08:00
Af: Jesper Christensen

A.P. Møller - Maersk og Hyundai Mipo Dockyard har indgået en aftale om, at den koreanske værftkoncern skal bygge et nyt containerskib med en kapacitet på 2.100 teu til den danske rederikoncern. Det særlige ved det nye containerskib er, at dets motorer kan bruge methanol som brændstof

Det nye feederskib, der skal sejle under dansk flag, skal leveres i 2023 og give rederiet erfaringer med at bruge methanol som erstatning til traditionel brændstof. Det bliver ifølge rederikoncernen verdens første containerskib, der kan bruge methanol som brændstof.


Methanol kan fremstilles ved hjælp af eksempelvis energi fra vindmøller og dermed bidrage til reduktion af CO2-udslippet fra transporten.


Det nye 2.100 teu store containerskib bliver 172 meter lang og en del af Sealand Europe, der er et datterselskab i Maersk-gruppen. Skibet, der også vil kunne sejle på almindeligt svovl-fattigt brændstof, ventes indsat på ruter i Østersøen.




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Svensk-dansk postkoncern udsteder endnu en grøn obligation
- Investeringsplan har mange spændende elementer for udvikling af luftfarten
- Energiselskab lancerer ny app til opladning i Danmark og Europa
- EU’s klimaministre har vedtaget et 2040-klimamål
- Motor med stop/start-funktion kan reducere brændstofforbrug og CO2-udledning under kørsel
- Elektriske lastbiler fra Vestsverige runder 250 millioner kilometer
- Dansk produceret brint er kørt til Tyskland med tankvogn
- Fredag 31. oktober 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Politisk flertal bakker om om udbygget vejnet til vindmølletransporter
- Hillerød har fået et offentligt tilgængeligt ladeanlæg for tunge køretøjer
- Grænseoverskridende pakketransport er blevet elektrisk
- Genbrug og lokale materialer sparede CO2 og råstoffer

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst