Europæiske transportorganisationer vil have aftale om mobilitetspakke
Tirsdag 10. december 2019 kl: 15:05
Af: Redaktionen16 europæiske transportorganisationer, som repræsenterer over 65.000 medlemsvirksomheder, kræver, at forhandlingsparterne bag ved EU's mobilitetspakke får indgået en aftale
I to et halvt år har de tre EU-institutionner - EU-Kommissionen, EU-Parlamemtet og EU’s Ministerråd arbejder med at nå til enighed om en ny aftale om, hvilke regler, rammer og betingelser, der skal gælde for transport af gods og mennesker vejene i EU-landene.
Siden EU-Kommissionen fremlagde sine første forslag i maj 2017 har der været ført forhandlinger i og mellem de tre EU-institutioner - uden at det har ført til noget resultat. Forhandlingerne har sigtet på at gøre dele af EU-Kommissionens vejpakke - eller mobilitetspakke - om cabotage-kørsel, køre- og hviletidsregler og om udstationering af arbejdere færdig.
Det lange forløb har senest fået 16 transportorganisationer fra en række lande - Tyskland, Frankrig, Østrig, Irland, Tjekkiet, Holland, Italien, Sverige, Finland, Spanien, Danmark og Norge - til at kræver, at de tre parter når til enighed.
De 16 organisationer fremfører, at EU's indre marked for vejtransport har brug for nye og harmoniserede regler for at imødekomme dagens udfordringer og krav.
- Kludetæppet af regler skal have en ende. Det er fremtiden for den europæiske vejtransportindustri, der står på spil i de næste 10 å, fastslår de 16 organisationer, som også understreger, at selvom der er forskellige synspunkter på visse emner inden for mobilitetspakken, synes en aftale at være nært forestående, herunder også løsninger omkring tilrettelæggelse af køre- og hviletid og cabotage-kørsel.
Organisationerne efterlyser en klarhed og ensartethed i EU-lovgivningen, som mobilitetspakken kan bane vejen for.
De 16 organisationer peger på, at vejtransporterhvervet i Europa har givet vigtige indrømmelser i løbet af forhandlingerne og kræver til gengæld at se det endelige resultat. Erhvervet stå uforstående, hvis det ikke lykkes at nå til enighed og forventer fleksibilitet fra alle aktører under de afsluttende forhandlinger mellem de tre institutioner - trilog-forhandlinger - med henblik på at gøre mobilitetspakken til en succes.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Knap halvdelen overtrådte reglerne
- Transportvirksomhed i Herning har sat en krog i elektriske transporter
- Transportvirksomhed i Kolding har fået sit eget navn
- Den nye Storstrømsbro er klar til de første trafikanter til februar
- Specialkøretøj skal køre ud i Limfjorden
- Færdselsstyrelsen ændrer praksis med tilsyn for at skabe større effekt
- Hollandsk distributionsbil er en alsidig distributionslastbil
- Ombygning af færge til el-drift tager længere tid end forventet
- Sydjysk fjordhavn forenkler adgangen til sikrede områder
- EU-Kommissionen har skiftet kurs - lastbiler bliver undtaget
- Økonomisk modvind blev efterfulgt af en blodprop
- Verdens største batterielektriske hurtigfærge har fået gang i motorerne
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |
.gif)



