TRANSPORTORGANISATION EFTER EU-ENIGHED:
Transportorganisationen ITD, der har hovedsæde i Padborg, er tilfreds med, at der efter over to og et halvt års forhandlinger er indgået en aftale mellem EU’s tre institutionen - EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og Ministerrådet - om EU-Kommissionens udspil om en vejpakke. Senest blev forhandlere fra EU-Parlamentet og EU's transportministerråd natten til torsdag enige om en lovpakke for godstransport (Vejpakkens del 1), hvor der blot mangler godkendelse af EU-Parlamentet og Ministerrådet
- I ITD hilser vi det velkomment, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Transportvirksomhederne har meget længe efterspurgt stærke og fair fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen. Der er en del aftalepunkter, som vi skal dykke yderligere ned i for at kunne vurdere betydningen for erhvervet, men vi er glade for og tilfredse med, at det er lykkes at blive enige i EU om nye spilleregler, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
En af de store knaster i Vejpakken har ifølge ITD været bestemmelsen om, hvor tit lastbiler skal vende tilbage til virksomhedens hovedkvarter. Det ser ud til at være landet på otte uger.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
Vejpakkeresultat kan sikre klarhed om reglerne i vejgodstransporten
Torsdag 12. december 2019 kl: 12:11
Af: RedaktionenTransportorganisationen ITD, der har hovedsæde i Padborg, er tilfreds med, at der efter over to og et halvt års forhandlinger er indgået en aftale mellem EU’s tre institutionen - EU-Kommissionen, EU-Parlamentet og Ministerrådet - om EU-Kommissionens udspil om en vejpakke. Senest blev forhandlere fra EU-Parlamentet og EU's transportministerråd natten til torsdag enige om en lovpakke for godstransport (Vejpakkens del 1), hvor der blot mangler godkendelse af EU-Parlamentet og Ministerrådet
- I ITD hilser vi det velkomment, at der nu endelig ser ud til at være klarhed over, hvilke regler der skal gælde for vejgodstransporten i Europa. Transportvirksomhederne har meget længe efterspurgt stærke og fair fælles regler, der kan kontrolleres og håndhæves effektivt. Forhåbentlig får vi det nu. Vi ser frem til at læse det konkrete indhold i aftalen. Der er en del aftalepunkter, som vi skal dykke yderligere ned i for at kunne vurdere betydningen for erhvervet, men vi er glade for og tilfredse med, at det er lykkes at blive enige i EU om nye spilleregler, siger Carina Christensen, der er administrerende direktør i ITD.
En af de store knaster i Vejpakken har ifølge ITD været bestemmelsen om, hvor tit lastbiler skal vende tilbage til virksomhedens hovedkvarter. Det ser ud til at være landet på otte uger.
Derudover vil køre- og hviletidsbestemmelserne fremover give mulighed for to på hinanden følgende reducerede ugehvil, dog stadig med en begrænsning på 90 timers køretid over to uger, og chauffører i international trafik skal retur til hjemlandet hver tredje uge.
Næste generation af smarttakografen (version 2) skal indføres obligatorisk i alle tunge lastbiler i 2025 og i varebiler under 3,5 tons fra juli 2026 (det forlyder ifølge ITD, at reglerne også kommer til at gælde varebiler over 2,4 tons). Cabotagereglerne vil fortsat begrænse kørslen til tre ture på syv dage, men samtidig formentlig indeholde "cool off periode" på fire dage, før der igen kan køres cabotage i en medlemsstat.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




