BRANCHEORGANISATION:
Tirsdag 26. februar offentliggjorde VLAK-egeringen en ”kommission for grøn omstilling af personbiler”. Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces, tager titel og kommissorium som et tegn på, at VLAK-Regeringens ideer om en kommission, der skal kommer med et forslag til en samlet strategi for omstillingen af transportsektoren, er blevet reduceret til en elbils- og afgiftskommission
Den netop nedsatte kommission med tidligere DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen skal komme med løsningsforslag til, hvordan man kan bevare statens indtægter samtidig med, at persontransporten stilles om til at være mindre miljøbelastende.
Brancheorganisationen konstaterer, at tankerne om en samlet strategi ser ud til at være droppet, og at den tunge transport endnu en gang efterlades ude i kulden.
Drivkraft Danmark fremhæver, at det ikke er første gang, at den tunge transport bliver udeladt i klimaplaner og -udspil. Men det gør ikke udfordringen mindre, at politikerne lukke øjnene for den. Drivkraft Danmark fremhæver, at tal fra Det Internationale Energiagentur (IEA) klart og tydeligt viser, at væksten i tung transport og flytrafik vil medføre stigende efterspørgsel efter flydende brændstoffer uanset, hvor mange elbiler, der skulle komme i verden.
- Manglende politiske vilje til at adressere udfordringen betyder, at de berørte brancher i højere grad må tage ansvaret på sig. Derfor var det yderst positivt, at Brancheforeningen Dansk Luftfart i begyndelsen af ugen inviterede til et bredt samarbejde om omstilling af luftfarten, og at Vindmølleindustrien og Brintbranchen herefter greb bolden og opfordrede til et branchesamarbejde om elektrofuels i fly og tung transport, lyder det fra Drivkraft Danmark, der som brancheforening for leverandører og producenter af energi til transport er klar til at indgå i et sådant samarbejde.
- Vi ved, hvad der virker for forbrugerne, og det er os, der skal omstille, mens hjulene holdes i gang og flyene på vingerne. Men hvis elektro-fuels skal blive en succes, skal vi også have energisystemet med. Det er derfor bydende nødvendigt, at vi samarbejder på tværs af brancher, lyder det fra brancheorganisationen.
- Vores håb er, at et bredt samarbejde kan føre til konkrete initiativer og forslag, som kan overbevise politikerne om, at omstilling af transporten er mere end elbiler i persontransporten. Ud over at blive helt nødvendig for, at vi skal kunne leve op til Parisaftalen og målet om at begrænse den globale opvarmning, kan teknologier til produktion elektro-fuels også blive et nyt dansk eksporteventyr. Men det kræver, at der er politisk vilje til at fokusere bredt på hele transportens omstilling med klare krav og rammebetingelser.
Om Drivkraft Danmark:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
Samarbejde må sikre omstilling af tung transport
Onsdag 6. marts 2019 kl: 14:23
Af: RedaktionenTirsdag 26. februar offentliggjorde VLAK-egeringen en ”kommission for grøn omstilling af personbiler”. Drivkraft Danmark, der er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces, tager titel og kommissorium som et tegn på, at VLAK-Regeringens ideer om en kommission, der skal kommer med et forslag til en samlet strategi for omstillingen af transportsektoren, er blevet reduceret til en elbils- og afgiftskommission
Den netop nedsatte kommission med tidligere DONG-direktør Anders Eldrup i spidsen skal komme med løsningsforslag til, hvordan man kan bevare statens indtægter samtidig med, at persontransporten stilles om til at være mindre miljøbelastende.
Brancheorganisationen konstaterer, at tankerne om en samlet strategi ser ud til at være droppet, og at den tunge transport endnu en gang efterlades ude i kulden.
Drivkraft Danmark fremhæver, at det ikke er første gang, at den tunge transport bliver udeladt i klimaplaner og -udspil. Men det gør ikke udfordringen mindre, at politikerne lukke øjnene for den. Drivkraft Danmark fremhæver, at tal fra Det Internationale Energiagentur (IEA) klart og tydeligt viser, at væksten i tung transport og flytrafik vil medføre stigende efterspørgsel efter flydende brændstoffer uanset, hvor mange elbiler, der skulle komme i verden.
- Manglende politiske vilje til at adressere udfordringen betyder, at de berørte brancher i højere grad må tage ansvaret på sig. Derfor var det yderst positivt, at Brancheforeningen Dansk Luftfart i begyndelsen af ugen inviterede til et bredt samarbejde om omstilling af luftfarten, og at Vindmølleindustrien og Brintbranchen herefter greb bolden og opfordrede til et branchesamarbejde om elektrofuels i fly og tung transport, lyder det fra Drivkraft Danmark, der som brancheforening for leverandører og producenter af energi til transport er klar til at indgå i et sådant samarbejde.
- Vi ved, hvad der virker for forbrugerne, og det er os, der skal omstille, mens hjulene holdes i gang og flyene på vingerne. Men hvis elektro-fuels skal blive en succes, skal vi også have energisystemet med. Det er derfor bydende nødvendigt, at vi samarbejder på tværs af brancher, lyder det fra brancheorganisationen.
- Vores håb er, at et bredt samarbejde kan føre til konkrete initiativer og forslag, som kan overbevise politikerne om, at omstilling af transporten er mere end elbiler i persontransporten. Ud over at blive helt nødvendig for, at vi skal kunne leve op til Parisaftalen og målet om at begrænse den globale opvarmning, kan teknologier til produktion elektro-fuels også blive et nyt dansk eksporteventyr. Men det kræver, at der er politisk vilje til at fokusere bredt på hele transportens omstilling med klare krav og rammebetingelser.
Om Drivkraft Danmark:
- Drivkraft Danmark er branche- og arbejdsgiverorganisation for selskaber, der leverer energi til mobilitet, opvarmning og proces
- Branchen står for 99 procent af energien til transporten, 90 procent af den vedvarende energi til vejtransporten og over 40 procent af det totale energiforbrug i Danmark
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Femern Bælt-forbindelsen kan skabe øget risiko for trængsel på veje og jernbaner
- Sikkerhedstest får sikkerhedspris
- International transportkoncern har fået flere elektriske trækkere
- Bilist stødte ind i lastbil i sammenfletning
- En fuckfinger til vejhjælp udløste en sigtelse
- To stjerne og to kors er sendt op på vejene
- Elektrisk varebil bliver billigere
- Fredagens retssag med fire vognmænd er aflyst
- Tørring-vognmand transporterer godset under isoleret tag på city-trailer
- Serbien, Rumænien og Bulgarien tegner sig for flest dødsulykker pr million indbyggere
- Skatteministeriets indsats er ikke tilfredsstillende
- Lastbilchauffør måtte bremse hårdt op for modkørende med langt lys
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |




