I løbet af 2025 vil Vejdirektoratet åbne fem ladeparker til el-lastbiler
Fredag 2. august 2024 kl: 10:45
Af: RedaktionenForventet placering af de planlagte 25 ladeparker til el-lastbiler. (Illustration: Vejdirektoratet)
De første 5 ud af 25 planlagte ladeparker skal stå klar i løbet af 2025. Vejdirektoratet er gået i dialog med markedet om udrulningen og driften af de fem nye ladefaciliteter, der inden udgangen af 2025 skal stå klar ved Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge
Vejdirektoratet har i det seneste år sat skub i udrulningen af ladeinfrastrukturen til elektriske personbiler, hvilket forventes vil reducere CO2-udledningen fra personbilerne markant. I løbet af 2025 vil samme udvikling ske for elektriske lastbiler, hvor de står for cirka en fjerdedel af CO2-udledningen fra trafikken på vejene.
Vejdirektoratet vil med 25 planlagte ladeparker skubbe på omstillingen af lastbilerne, og har fået den nødvendige politiske opbagning til en udbudsstrategi.
- Omstillingen af personbiler har vist, hvor hurtigt den grønne omstilling kan ske, og det er håbet, at det samme vil ske med den tunge transport. Det kræver målrettede investeringer i en veludbygget ladeinfrastruktur, så der er reelle muligheder for at køre el-lastbiler på danske veje. Nu tager Vejdirektoratet næste skridt mod at sikre strøm til lastbilerne, og det kan forhåbentlig bidrage til, at stigningen i antallet af grønne lastbiler fortsætter, siger transportminister Thomas Danielsen (V).
I alt er der udmøntet 760 millioner kroner til udrulningen af ladeinfrastrukturen til el-lastbiler, der omfatter etablering af 25 ladeparker med i alt 133 MW langs de danske statsveje.
Derudover har et bredt flertal i Folketinget besluttet at afsætte 75 millioner kroner til en støtteordning til indkøb af el- og brintlastbiler samt etablering af depotladere hos vognmændene.
Ny strategi giver bolden op til private aktører
Størstedelen af fremtidens ladebehov vil ifølge en analyse fra Vejdirektoratet blive dækket af hjemmeopladning hos den enkelte vognmand, og de 25 ladeparker placeres derfor, hvor behovet er størst, og hvor lastbiltrafikken samles på hovedvejnettet.
Det skal sikre, at chauffører ikke har mere end 60 kilometer til en lynlader på hovedvejnettet i Danmark.
Med udgangen af 2025 skal de første fem ladeparker til el-lastbiler stå klar nær motorvejene omkring Randers, Herning, Vejle, Padborg og Køge. Som led i en ny strategi, vil udrulningen af ladeparkerne ske ved i første omgang at række ud til det private marked.
- På baggrund af en markedsdialog og efter ønske fra branchen har vi langt hen ad vejen valgt at lade markedet selv styre udrulningen og driften af ladeparkerne i de fem områder, vi har udpeget. Til gengæld indgår vi en aftale om, at vi ikke opstiller konkurrerende ladeinfrastruktur i de planlagte områder, siger afdelingsleder i Vejdirektoratet Mette Fynbo.
De enkelte ladeoperatører forpligter sig i aftalen til at opfylde kravene i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR), men kan anlægge og designe ladeparkerne efter eget ønske og på egne arealer.
- Vi vil forsøge at indgå aftaler med så mange ladeoperatører som muligt og op til tre operatører pr. lokation. Det skal være med til at sikre konkurrence og bedre priser for brugerne. Der hvor vi ikke indgår aftaler, sørger vi for at ”toppe op” og sikre resterende ladefaciliteter via EU-udbud, siger Mette Fynbo.
Vejdirektoratet forventer at sende udbudsmaterialet i offentlig høring i uge 32 og offentliggøre det endelige udbud i uge 35.
Fakta om udrulning af ladeparker til el-lastbiler:
Om de fem første ladeparker til lastbiler:
Ladepark til el-lastbiler ved Randers
Ladepark til el-lastbiler ved Herning:
Ladepark til el-lastbiler ved Vejle
Ladepark til el-lastbiler ved Padborg
Ladepark til el-lastbiler ved Køge
Interessede kan læse mere om projektet her:
Fakta om udrulning af ladeparker til el-lastbiler:
- Vejdirektoratet sikrer etablering af offentlige lynladepladser til el-lastbiler langs statsvejene i Danmark. Frem mod 2030 bliver der etableret 25 ladeparker med i alt 133 MW
- De første fem ladeparker åbner i 2025, mens de øvrige 20 ladeparker åbner i henholdsvis 2027 og 2030
- Der er afsat cirka 760 millioner kroner til projektet
- Placeringen af ladeparkerne er valgt på baggrund af en analyse af Vejdirektoratet samt krav i EU-forordningen om infrastruktur for alternative drivmidler (AFIR)
Om de fem første ladeparker til lastbiler:
Ladepark til el-lastbiler ved Randers
- Etablering af ladepark nær afkørsel 42 Randers langs E45 Østjyske Motorvej med otte lynladepladser til el-lastbiler
- Ladeparken har samlet en effekt på op til 7,2 MW
- Antal ladepladser: 8
- Anlægsstart: 2025
- Åben: 2025
Ladepark til el-lastbiler ved Herning:
- Etablering af ladepark nær afkørsel 39 HI-Park langs Herningmotorvejen med fem lynladepladser til el-lastbiler
- Ladeparken har samlet en effekt på op til 3 MW
- Antal ladepladser: 5
- Anlægsstart: 2025
- Åben: 2025
Ladepark til el-lastbiler ved Vejle
- Etablering af ladepark nær afkørsel 59 Hornstrup langs E45 Østjyske Motorvej med otte lynladepladser til el-lastbiler
- Ladeparken har samlet en effekt på op til 7,2 MW
- Antal ladepladser: 8
- Anlægsstart: 2025
- Åben: 2025
Ladepark til el-lastbiler ved Padborg
- Etablering af ladepark nær afkørsel 76 Padborg langs Sønderjyske Motorvej med otte lynladepladser til el-lastbiler
- Ladeparken har samlet en effekt på op til 7,2 MW
- Antal ladepladser: 8
- Anlægsstart: 2025
- Åben: 2025
Ladepark til el-lastbiler ved Køge
- Etablering af ladepark nær afkørsel 32 Køge langs E20 Køge Bugt Motorvejen med 8 lynladepladser til el-lastbiler
- Ladeparken har samlet en effekt på op til 7,2 MW
- Antal ladepladser: 8
- Anlægsstart: 2025
- Åben: 2025
Interessede kan læse mere om projektet her:
© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Tre-akslet tip-kærre er bygget til asfaltkørsel
- Udkast til vejledning om indplacering af lastbiler i vægtklasser er sendt i høring
- Motorvejstunnel ved Silkeborg bliver lukket i fire timer
- Vognmænd og andre registrerede færre nye lastbiler i august
- Fredag 20. september 2024 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Lastbilproducent fremhæver brændstofbesparelse på op til 10 procent
- Det nye truckstop ved Horsens viser p-priser
- Vi kan ikke gøre parkering gratis for evigt
- Vejledning til den gode særtransportansøgning er kommet i ny version
- Fragtfirma i Vallensbæk Strand er endt i Skifteretten
- El-drevne sættevognstrækkere udnyttes mere end diesel-drevne
- Danske lastbiler transportarbejde mere
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |