Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Nyt signalsystem er fortsat en udfordring for leverandør

Onsdag 15. maj 2024 kl: 12:11
Af: Redaktionen

I de senere år er et nyt digitalt signalsystem blevet udrullet på en række banestrækninger i både Vest- og Østdanmark. Den franske Alstom-koncern, der står for udrulningen i den østlige del af landet, hvilket vil sige Fyn, Sjælland og Lolland-Falster Østdanmark, har dog vanskeligheder ved at holde gang i fremdriften. Derfor har Banedanmark og Alstom udarbejdet en ny tidsplan. Hvor arbejdet med udrulningen af det nye signalsystem tidligere skulle have været afsluttet i 2030, er der nu lagt tre år til på enkelte strækninger. Omvendt ventes udrulningen afsluttet tidligere på to andre strækninger på Sjælland

Ind til nu er de gamle udslidte signaler langs jernbanen, der er den største enkeltstående årsag til forsinkelser, blevet udskiftet på S-banen i Hovedstadsområdet, så den i dag kører som en af de bedste bybaner i verden med en punktlighed på knap 97 procent. 


I Vestdanmark, hvilket vil sige i Jylland, er signalsystemet udrullet på adskillige strækninger, og arbejdet i Jylland forventes at være færdigt i 2027.


I Østdanmark er der udfordringer med fremdriften, hvilket har forsinket udrulningen på nogle strækninger. Samtidig er der kommet en række nye, store infrastrukturprojekter til, som har skullet indpasses i planen - eksempelvis Femerntunnellen, Ny Bane over Vestfyn og en kapacitetsudvidelse ved Ringsted. Derfor har Banedanmark og leverandøren Alstom udarbejdet en ny udrulningsplan, der lægger op til, at signalprogrammet er endeligt afsluttet på alle statslige strækninger i 2033.
 

Om det nye digitale signalsystem:
Det nye signalsystem integrerer for eksempel tog, overkørsler, spor og trafikstyring i ét samlet system. Det betyder blandt andet, at de gamle sikringsanlæg og signaler langs sporet forsvinder. I stedet sendes signalet direkte til lokomotivførerens computerskærm i førerhuset, og samtidig kan togdriften hele tiden følges med stor præcision fra Banedanmarks trafikstyring. Det vil på sigt betyde mere effektiv trafikstyring, færre forsinkelser og mulighed for flere tog på jernbanen.
 




Sådan ser tidsplanen for signalprogrammet i Østdanmark ud. (Illustration: Banedanmark)




Klik venligst

© Copyright 2024 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- De fem svenske havne i EU's TEN-T net bevarer deres status
- EU's transportnetværk er blevet revideret
- Amerikansk flyselskab har oprettet direkt rute mellem København og Philadelphia
- Nye EU-initiativer skal gøre det lettere og mere bæredygtigt at rejse med tog
- Signalfejl blokerer togtrafikken mellem Vendsyssel og det øvrige Jylland
- Udvidelse af Aarhus Havn sat på pause - Hvad betyder det for byen
- Danmark modtager 1,478 milliarder kroner i EU-støtte til danske infrastrukturprojekter
- Sporfornyelser lukker for togtrafik på flere hovedstrækninger
- Forligspartier sætter analyse af ny Lillebæltsforbindelse på pause
- Transportministre snakkede om nattogsforbindelse
- Fransk togoperatør åbner ny jernbaneforbindelse mellem Polen og Spanien
- Overhalingsspor ved Kalvebod indgår i ny aftale om EU-støtte

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst