Tiderne skifter - maskiner i Limfjordshavn skifter til el
Tirsdag 7. maj 2024 kl: 12:10
Af: RedaktionenPort of Aalborg ved Aalborg, der er den største havn ved Limfjorden, har en strategi om at skifte fra fossile brændstoffer til mere bæredygtig energi fra eksempelvis solceller og vindmøller. Havnen har gennem de seneste måneder omlagt størstedelen af sin maskinpark blevet omlagt til el-drift - og dermed til en mere bæredygtig havnedrift
![]() |
Omlægningen til el er sket i samarbejde med ProTruck, der siden 2023 har stået for driften af containerterminalens værksted og den store maskinpark hos Port of Aalborg.
- Med en travl container- og godsterminal samt erhvervspark er vores materiel en vigtig del af den daglige drift. Det er derfor et stort skridt i den rigtige retning, at vi nu elektrificerer størstedelen af vores materiel. På den måde understøtter vi ikke kun den grønne omstilling, men er også selv med til at skabe den, siger Director of Operation hos Port of Aalborg, Søren Bæk Christensen.
Grønnere og mere konkurrencedygtig havnedrift
Det er en del af Port of Aalborg's strategi, at resultater inden for den grønne omstilling skal realiseres gennem eksempelvis investeringer i infrastruktur.
- Vi har i de senere år foretaget flere investeringer, der skal optimere havnedriften. Den nye elektrificering nedbringer vores klimaftryk betragteligt uden at gå på kompromis med driftssikkerhed eller kvalitet. De få maskiner, der af forskellige årsager ikke kan køre på el endnu, er omlagt til brændstoføkonomiske alternativer som HVO-biodiesel eller ECO-motorer med en fabriksgaranteret 30 procent besparelse på dieselforbruget, siger Søren Bæk Christensen.
Foruden at sætte et positivt aftryk i klimaregnskabet, sker elektrificeringen også for fortsat at kunne tilbyde en konkurrencedygtig terminal.
- Vi oplever stadigt større krav fra leverandører og underleverandører, der ligesom os selv skal leve op til en række klimakrav. Så omlægningen til el handler også om fortsat at kunne tilbyde konkurrencedygtige rammer for vores kunder og potentielle kunder, fremhæver Søren Bæk Christensen.
Port of Aalborg arbejder også på at etablere et landstrømanlæg i Østhavnen, der eksempelvis kan forsyne skibe og havnens seneste investering - en knap 500 ton tung mobilkran - med strøm.
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |