Tunnelbygger søger efter sten - til nyt rev
Tirsdag 7. februar 2023 kl: 11:55
Af: Redaktionen
Femern A/S vil etablere et stort stenrev på over 42 hektar tæt på den tyske ø Fehmarn. Stenrevet etableres som et led i byggeriet af Femern Bælt-tunnelen og skal være et nyt levested for mange forskellige dyre- og plantearter. Femern A/S undersøger derfor markedet for at få oplysninger om tilgængeligheden af egnede sten
Med byggeriet af Femern Bælt-tunnelen mellem Danmark og Tyskland følger samtidig et krav om oprettelse af erstatningsnatur på land og i havet. Femern A/S, der er Den Danske Stats bygherre på den 18 kilomenter lange sænketunnel, skal derfor etablere et nyt, stort stenrev på 42,5 hektar ved Sagas Bank sydøst for øen Fehmarn, som skal gavne områdets plante- og dyreliv.
Det nye stenrev kræver omkring 150.000 ton sten, som skal opfylde en række krav, der på forhånd er blevet aftalt med de tyske myndigheder.
- Naturen skal naturligvis have de bedst mulige betingelser. Derfor stiller vi meget specifikke krav til de sten, vi bruger i revet. Det kræver et grundigt forarbejde, og derfor vil vi gerne i kon- takt med mulige leverandører for at danne os et overblik over markedet, siger Stefanie Knörck, der er miljø- og myndighedschef hos Femern A/S.
Frem til 30. marts gennemfører Femern A/S derfor en markedsundersøgelse for at indhente oplysninger om mulige leverandører og tilgængeligheden af egnede sten.
Blot ét eksempel på krav til stenene er, at de skal stamme fra istiden og være ubrudte. Stenenes størrelse spiller også en rolle, så de svarer til dem, der er gået tabt ved årtiers stenfiskeri i Femern Bælt. Således bør hovedparten af stenene komme fra Østersøområdet og have en diameter på 60-100 cm.
Femern A/S forventer, at opgaven med at etablere det endelige stenrev bliver udbudt i 2024.
Om Femern Bælt-tunnelen:
- Femern-forbindelsen bygges som en 18 km lang sænketunnel til biler og tog mellem Rødbyhavn på Lolland og den tyske ø Fehmarn
- Tunnelen forventes at åbne for trafik i 2029 med en tosporet motorvej i hver retning og to elektrificerede jernbanespor til højhastighedstog
- Det vil tage syv minutter at køre fra Danmark til Tyskland i tog og ti minutter i bil
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

- Flere tog med færgerne over Øresund
- Færgebatterier kan bruges som energilager på land
- Danmarks største rederikoncern har fået en bøde på 10 millioner kroner i fusionssag
- Havneselskab får kapitalfond som medejer
- Øresundslinjen har overtrådt sit tilsagn til Konkurrencerådet
- Brancheorganisation på energiområdet får ny politisk chef
- Hybrid ro/ro-færge til Det Irske Hav bliver testet i Kina
- Rute mellem Esbjerg og England startede for 150 år siden
- Dansk tankskib skal teste moderne sejl
- Havneselskab og tøjkoncern arbejder med mindre CO2-belastning
- Nyt digitalt søkort skal beskytte biodiversiteten i danske farvande
- Giftig kemi fra skibe i kystnære områder får lovgivning i mod sig
Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |