Klik venligst



Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      

Aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler åbner også for mere effektiv godstransport

Søndag 26. juni 2022 kl: 20:01
Af: Redaktionen

Fra 1. januar 2025 skal lastbiler betale vejafgift efter, hvor langt de kører i Danmark. Afgiften vil være differentieret efter lastbilernes CO2-udledning. Den mest miljøvenlige lastbiler vil komme til at betale den mindste kilometerbaserede afgift. Den gennemsnitlige afgiftssats vil være ca. 1,2 kroner pr. kilometer i 2030

Fra aftalen, som er indgået mellem S-Regeringen og Radikale, SF og Enhedslisten:


Effektivisering af vejgodstransporten
  • Tiltagene forventes at skabe effektiviseringer af vejgodstransporten i Danmark. Det sker ved at ændre i de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler i vejgodstransporten. Ændringerne træder i kraft 1. januar 2025. 


Bedre vilkår for banegods i Danmark

  • Initiativerne forventes at forbedre vilkårene for banegods i Danmark, herunder en pulje med en låneordning for godsoperatører på jernbanen samt en kortlægning af udfordringerne med banegodsterminalerne i Hirtshals og Esbjerg. 


Effekter i 2025 og 2030

CO2-reduktioner:

  • Med aftalen opnås reduktioner på 0,3 millioner ton i alt i 2025 og 0,4 millioner ton i 2030. I 2030 opnås ca. 0,3 millioner ton fra vejafgiften og ca. 0,1 millioner ton fra effektivisering af vejgodstransporten. 

Erhvervsbelastning:
  • Den samlede erhvervsbelastning udgør ca. 1,5 mia. kr. i 2030. Vejafgiften indebærer en umiddelbar dansk erhvervsbelastning på 2,5 milliarder kroner, mens initiativet om effektivisering af vejgodstransporten indebærer en erhvervsøkonomisk gevinst på ca. 1 milliarder kroner


Elementer i vejafgiften 
  • Løbende udvidelse af ordningen
Afgiften vil gælde for lastbiler på 12 ton og derover fra 2025. Fra 1. januar 2027 udvides afgiften til at gælde for lastbiler på 3,5 ton og derover. Afgiften vil gælde for kørsel på statsvejnettet og øvrige veje, der er oplagte i forhold til sivetrafik, samt offentlige veje i miljøzoner (ca. 7.300 kilometer). Fra 1. januar 2028 vil hele det offentlige vejnet være omfattet (ca. 75.000 kilometer). 


Miljøzoner

  • Afgiftssatsen forhøjes for kørsel i de byområder, der i dag er omfattet af miljøzoner. 




Klik venligst

© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bus- og lastbilproducent kører ind i Danmark med finansieringsløsniger
- Vognmand fra Vendsyssel valgte to forskellige vogne fra samme leverandør
- Fredag 21. november 2025 lå brændstofpriserne på følgende niveau
- Toldere stoppede lastbil med 2,3 ton ulovlig frugt og grønt
- Elektriske lastbiler fra Holland får Truck of the Year-prisen
- Energiselskab investerer over en halv milliard i nye motorvejsstationer og butikker
- Røde postkasser er ved at forsvinde - nye dukker op i pakkebutikker
- Vognmand fra Herfølge har taget ny tip-trailer til 83 kubikmeter skrot i brug
- To mænd blev fanget af politihund under indbrud i et lager
- Puljemidler går til 920 el-lastbiler
- Motorvejsløsning mellem Næstved og Rønnede får tilført 70 millioner kroner
- Påvirket chauffør gled af vejen med sin lastbil

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst