Redaktion   •   Abonnement   •   Nyhedsmail   •   Annoncering   •   Skriv din egen nyhed   •   Websider og PR   •   Hjælp   •   Transportjob
Forsiden
      
TRANSPORTKONCERN:

Nettoomsætningen steg med knap 60 procent

Onsdag 9. februar 2022 kl: 09:56
Share  


Af: Redaktionen

Den danske transportkoncern DSV har offentliggjort sin årsrapport for 2021, der viser en stigning i koncernens nettoomsætning på 59 procent - og et resultat før særlige poster, der ligger 71 procent over 2020-niveauet. DSV's ledelse fremhæver, at tre divisioner - Air & Sea, Road og Solutions - har bidraget til væksten

DSV har i 2021, der var præget af globale udfordringer i forsyningskæderne, forsinkelser i havne og de rekordhøje fragtrater, fortsat koncernens vækststrategi. I august 2021 blev Agility’s Global Integrated Logistics-forretning (GIL) opkøbt og styrkede DSV’s globale netværk samt tilstedeværelsen i især Mellemøsten og Sydøstasien. 


- 2021 har været et godt - og udfordrende - år for DSV. Med købet af Agility’s Global Integrated Logistics-forretning (GIL) har vi endnu engang eksekveret på vores vækststrategi. Vi er stolte over, at GIL nu er en del af DSV, og at integrationen forløber efter planen. Udfordrede forsyningskæder, flaskehalsproblemer på søfragt og rekordhøje fragtrater har været centrale temaer i 2021, og vores medarbejdere har arbejdet hårdt for at finde løsninger for vores kunder og få godset frem. Under disse svære markedsvilkår er vi glade for at kunne præsentere et stærkt regnskab for 2021, siger koncernchef og administrerende direktør Jens Bjørn Andersen. 


Fortsat fokus på vækst, forretningsudvikling og bæredygtighed 
DSV peger på, at integrationen af GIL fortsat forløber efter planen, og 40 af de i alt 60 GIL-lande er blevet en del af DSV’s netværk. Det forventes, at integrationen er fuldendt i tredie kvartal i år.


I 2021 har DSV også kunnet notere fremskridt på andre strategiske initiativer. Den fysiske infrastruktur er blevet udbygget med nye, moderne logistikcentre i Europa, Sydafrika og Nordamerika. Samtidig har DSV fortsat udviklingen af den digitale infrastruktur og it-systemer for at kunne tilbyde et endnu højere serviceniveau overfor kunderne. 


DSV’s Green Logistics services blev lanceret i sidste del af 2021. Formålet med Green Logistics er at hjælpe kunderne med at reducere CO2-udledninger ved eksempelvis at tilbyde alternative, bæredygtige energikilder og ved at hjælpe med at optimere deres forsyningskæder. 


Kvartalsresultat blev næsten fordobler
For fjerde kvartal 2021 udgjorde nettoomsætningen 61.302 millioner kroner (fjerde kvartal 2020: 31.716 millioner kroner). Reguleret for valutakurseffekt udgjorde væksten 89,8 procent, der primært var drevet af øget aktivitet, højere fragtrater og effekten fra købet af GIL. Fjerde kvartal var det første fulde kvartal efter, at købet af GIL blev gennemført i august 2021. 


For fjerde kvartal 2021 udgjorde bruttofortjenesten 11.674 millioner kroner (fjerde kvartal 2020: 7.212 millioner kroner). Koncernens bruttofortjeneste steg med 58,4 procent (eksklusiv valutakurseffekt) og var drevet af øget aktivitet i alle tre divisioner. Den ekstraordinære markedssituation med kapacitetsmangel og høje fragtrater havde samlet en positiv effekt på bruttoresultatet i Air & Sea. 
Resultat af EBIT før særlige poster udgjorde 5.113 millioner kroner i fjerde kvartal 2021 (fjerde kvartal 2020: 2.616 millioner kroner), hvilket svarer til en vækst på 90,2 procent (eksklusiv valutakurseffekt). Alle tre divisioner bidrog til væksten, der var drevet af organisk vækst i bruttofortjenesten, forbedret conversion ratio og en positiv effekt fra GIL. 


Resultat af EBIT før særlige poster udgjorde 16.223 millioner kroner for hele 2021, hvilket var lidt over den udmeldte guidance på 15.250-16.000 millioner kroner. 


Forventninger til 2022 
I 2022 forventer DSV, at EBIT før særlige poster vil lande på mellem 18 milliarder og 20 milliarder kroner. 


Forventningerne til 2022 er baseret på en forventning om en global økonomisk vækst på omkring 4 procent og en vækst på transportmarkederne på samme niveau. DSV peger på, at den svingende udvikling på transportmarkederne betyder, at de forudsætninger, som 2022 forventningerne er baseret på, er forbundet med større usikkerhed end normalt. 


DSV forventer, at de nuværende markedsvilkår, der er karakteriseret ved kapacitetsmangel og forsinkelser i forsyningskæderne, vil fortsætte et godt stykke ind i 2022, men at presset på kapaciteten måske gradvist vil begynde at lette i andet halvår. 


DSV forventer, at integrationen af GIL vil fortsætte efter planen. Særlige poster i forbindelse med integrationen forventes at udgøre omkring 1.000 millioner kroner i 2022. 

Koncernens effektive skattesats forventes at blive ca. 23 procent.


Interesserede kan læse DSV's årsrapport 2021 her:
Interesserede kan læse DSV's bæredygtighedsrapport her:









Klik venligst

© Copyright 2022 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.

Print siden  

- Bilist kørte ind i en modkørende personbil og en lastbil
- Bilist ringede til politiet og fortalte slingrende lastbil
- Fredericia-virksomhed bliver nordisk servicepartner for specialist i LPG-tankvogne
- Lastbil var for høj til lav bro i Vejle
- Kokain-smuglere brugte puslespil som narkoskjul
- Mæns udgør 90 procent af de sigtede for kørsel i påvirket tilstand
- Ny bekendtgørelse om kørsel med lommevogne med sættevogne i Danmark er sendt i høring
- Kranproducent har skiftet direktør
- De rå tal tegner et mere rosenrødt billede af virkeligheden
- Erhvervslivets forventninger falder yderligere
- Tjenestehandlen trak eksporten op i juni
- Havnefolk vil have hurtigere sagsbehandling og energi-fleksibilitet

Skriv din kommentar:
Alle felter skal udfyldes!

Titel:
 
Kommentar:
 
Navn:
 
Email:

Adresse:

By:

Indtast bogstaverne: ÆØÅ
- så hjælper du os med at undgå spam.

Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget!
Klik venligst