RAPPORT FRA INTERNATIONAL ORGANISATION:

Efter flere år med et stigende antal kidnapninger i Guineabugten, blev der sidste år registreret et fald. Det skyldes blandt andet tilstedeværelsen af flådefartøjer fra Danmark og andre lande, konkluderer International Maritime Bureau (IMB) i en rapport om international pirateri
2020 satte en kedelig rekord med 130 kidnapninger af søfolk i Guineabugten. I 2021 var det tal faldet til 57. Det viser den årlige rapport over pirateri fra International Maritime Bureau, som registrerer pirateri og forsøg på pirateri i hele verden. International Maritime Bureau vurderer i forbindelse med udsendelsen af rapporten, at tilstedeværelsen af flådefartøjer fra eksempelvis Danmark har bidraget til det faldende antal kidnapninger i området. Sammen med en bedre koordination med regionale myndigheder har det været medvirkende til den positive udvikling.
Selvom antallet af kidnapninger af søfolk i Guineabugten er mere end halveret fra 2020 til 2021, skete samtlige kidnapninger af søfolk i 2021 i Guineabugten. Derfor fremhæver IMB, at området fortsat er Verdens pirat-hotspot.
- Jeg er glad for at se, at både antal angreb og kidnapninger i Guineabugten endelig falder. I flere år har vi blot kunne konstatere, at flere og flere søfolk blev kidnappet i området, og vores bekymring er vokset år for år. Problemerne med pirateri er endnu ikke løst, men disse tal er bestemt en god nyhed, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier i en kommentar til IMB's rapport.
Fregatten Esbern Snare blev udsendt til Guineabugten af regeringen og et flertal i Folketinget i slutningen af 2021. Den har været i aktion flere gange og været med til at forhindre et formodet piratangreb i slutningen af november.
- Tallene afslører ikke direkte, hvilken betydning Esbern Snare har haft for pirateriet. Men man skal ikke underkende, at en militær tilstedeværelse fra Danmark og andre nationer har en afskrækkende effekt. Det er ikke længere risikofrit for piraterne at angribe handelsflåden, og jeg ved, hvor meget udsendelsen af Esbern Snare betyder for søfolkene og deres familier, siger Anne H. Steffensen.
På verdensplan faldt det samlede antal piratangreb og forsøg på piratangreb til det laveste siden 1994 til 132 hændelser. I 2020 blev der registreret 195 hændelser på verdensplan.
- Vi må ikke læne os tilbage, fordi vi nu for første gang længe ser et lavere antal kidnapninger. Guineabugten er verdens farligste farvand at sejle i. Det er et sted, hvor der er stor trafik, og det er et sted, hvor vi fra dansk side er massivt til stede med handelsskibe, så jeg mener, at en ny dansk mission bør prioriteres i fremtiden, siger Anne H. Steffensen
Interesserede kan hente en opsummerende rapport fra IMB her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden
- Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
Antallet af kidnapninger i Guineabugten er faldende
Torsdag 20. januar 2022 kl: 12:12
Af: Redaktionen
Efter flere år med et stigende antal kidnapninger i Guineabugten, blev der sidste år registreret et fald. Det skyldes blandt andet tilstedeværelsen af flådefartøjer fra Danmark og andre lande, konkluderer International Maritime Bureau (IMB) i en rapport om international pirateri
2020 satte en kedelig rekord med 130 kidnapninger af søfolk i Guineabugten. I 2021 var det tal faldet til 57. Det viser den årlige rapport over pirateri fra International Maritime Bureau, som registrerer pirateri og forsøg på pirateri i hele verden. International Maritime Bureau vurderer i forbindelse med udsendelsen af rapporten, at tilstedeværelsen af flådefartøjer fra eksempelvis Danmark har bidraget til det faldende antal kidnapninger i området. Sammen med en bedre koordination med regionale myndigheder har det været medvirkende til den positive udvikling.
Selvom antallet af kidnapninger af søfolk i Guineabugten er mere end halveret fra 2020 til 2021, skete samtlige kidnapninger af søfolk i 2021 i Guineabugten. Derfor fremhæver IMB, at området fortsat er Verdens pirat-hotspot.
- Jeg er glad for at se, at både antal angreb og kidnapninger i Guineabugten endelig falder. I flere år har vi blot kunne konstatere, at flere og flere søfolk blev kidnappet i området, og vores bekymring er vokset år for år. Problemerne med pirateri er endnu ikke løst, men disse tal er bestemt en god nyhed, siger Anne H. Steffensen, der er administrerende direktør i Danske Rederier i en kommentar til IMB's rapport.
Fregatten Esbern Snare blev udsendt til Guineabugten af regeringen og et flertal i Folketinget i slutningen af 2021. Den har været i aktion flere gange og været med til at forhindre et formodet piratangreb i slutningen af november.
- Tallene afslører ikke direkte, hvilken betydning Esbern Snare har haft for pirateriet. Men man skal ikke underkende, at en militær tilstedeværelse fra Danmark og andre nationer har en afskrækkende effekt. Det er ikke længere risikofrit for piraterne at angribe handelsflåden, og jeg ved, hvor meget udsendelsen af Esbern Snare betyder for søfolkene og deres familier, siger Anne H. Steffensen.
På verdensplan faldt det samlede antal piratangreb og forsøg på piratangreb til det laveste siden 1994 til 132 hændelser. I 2020 blev der registreret 195 hændelser på verdensplan.
- Vi må ikke læne os tilbage, fordi vi nu for første gang længe ser et lavere antal kidnapninger. Guineabugten er verdens farligste farvand at sejle i. Det er et sted, hvor der er stor trafik, og det er et sted, hvor vi fra dansk side er massivt til stede med handelsskibe, så jeg mener, at en ny dansk mission bør prioriteres i fremtiden, siger Anne H. Steffensen
Interesserede kan hente en opsummerende rapport fra IMB her:
.jpg)
© Copyright 2025 transportnyhederne.dk. Denne artikel er beskyttet af lov om ophavsret og må ikke kopieres eller på anden måde videreudnyttes uden særlig aftale.
Print siden - Danskbaseret transportkoncern er ny olympisk logistik- og transportpartner
- Britisk rederi-koncern udvider kapaciteten til og fra Tilbury øst for London
- Omsætningen steg hos dansk rederikoncern
- Ny EU-aftale om CO2-beregning er en god nyhed
- Rederikoncern vil skære sine omkostninger ned med 300 millioner kroner
- Øresundshavn tester rengøringsrobot til containere
- Transportpakke skal støtte mere bæredygtig luft- og søfart
- Kapsejlads for høje skibe begynder i Aarhus og slutter i Aalborg
- Dansk rederi sælger 23 år gammelt skib og indsætter et lidt større på Middelhavnsrute
- Stort færgerederi køber Østersøens nordligste færgerute med CO2-neutral drift
- Shippingfirma er hovedaktionær i nyt terminalselskab i Fredericia
- Staten eksproprierer Halsskov Færgehavn
Skriv din kommentar:
| Alle felter skal udfyldes! |
||
Bemærk: For at undgå misbrug bliver din IP adresse logget! |





